ANNONS

Svenska motorer i koreansk dumper

Doosans nya dumprar, DA30 och DA40 har nu motorer från Scania som uppfyller avgaskrav steg IV med hjälp av SCR-teknik, selektiv katalytisk reduktion och EGG avgascirkulation.
De är även uppdaterade på ett antal punkter. Genom SCR-tekniken så behövs inget dieselpartikelfilter och därmed behöver man inte göra kostsamma byten av filtret eller vänta på regenerering under arbetspassen.
Doosan dumprar har alltid legat långt fram i utvecklingen och förutom den nya motorn så är de utrustade med ZF växellåda, svängring på framdelen, vilket skapar högre stabilitet och lägre slitage på däck i svängar, tandem-boggi, vilket är unikt för Doosan och skapar bästa möjliga grepp med lika stor kraft på samtliga sex hjul.
Maskinerna är designade med låg tyngdpunkt som ökar greppet och därmed framkomligheten. Trivsam förarmiljö med en ljudnivå på bara 72 dBA, vilket är lägst i klassen, enligt importören. Maskinia som är generalagent för Doosan i Sverige. Doosan DA30 och DA40 har en unik drivlina med bara två diffar.ADT

Relaterade artiklar