ANNONS

Svenska utställare till Grüne Woche

På den stora livsmedels- och jordbruksmässan Grüne Woche i Berlin agerar den svenska representationsmontern skyltfönster för svenska livsmedelsprodukter och erbjuder samtidigt den tyska marknaden smakprov på svenska gastronomiska upplevelser.

För många av de 310 000 personer som besökte mässan 2025 var de svenska röda stugorna ett givet stopp och de lät sig väl smaka på bland annat älgburgare, hantverksöl, sill och kaffe. Jordbruksverket söker nu utställare som är intresserade av att visa upp sina produkter i den svenska montern på Grüne Woche 2026.

Sverige har sedan 2018 framgångsrikt medverkat med en svensk representationsmonter i Jordbruksverkets regi. Genom Livsmedelsstrategin 2.0, som regeringen presenterade i mitten av mars, förlängs nu uppdraget ytterligare fem år med målet att visa upp svensk livsmedelskvalitet och gastronomi.

Grüne Woche lockar över 300 000 besökare till utställningen av mat, dryck, jordbruk- och trädgårdsprodukter. Det är samtidigt en politisk arena för diskussion om global livsmedelsförsörjning kopplat till ministermötet Global Forum for Food and Agriculture, GFFA.

Ett smörgåsbord av svenska smaker och upplevelser
I montern 2025 deltog företag och aktörer inom måltidsturism och livsmedelsproduktion som bjöd på en stor bredd av smaker och upplevelser. Dessa representerade bland annat innovativa alkoholfria drycker på björksav och rosenkvitten, älgburgare, vildsvinskorv, hantverksöl och must.

— Det unika upplägget kring Grüne Woche skapar värde på flera plan för Sverige. Det är en fantastisk möjlighet för svenska livsmedelsproducenter att lära känna marknaden och samla insikter för att starta en exportresa, men även att informera om Sverige som destination för måltidsupplevelser och locka gäster till sin hemmaplan, säger Malena Bathurst, näringsutvecklare på Jordbruksverket.

Flera företag som deltog på mässan i år vittnar om att de genom sitt deltagande på Grüne Woche lyckats locka fler kunder att köpa deras produkter och besöka deras verksamheter i Sverige. Visit Trollhättan Vänersborg som medverkat upprepade gånger ser en tydlig ökning av tyska gäster i sitt område.

Efterlyser deltagare till Grüne Woche 2026
Temat för den svenska montern är ”Se, smaka och upplev Sverige”. Jordbruksverket söker nu fler och nya livsmedelsproducenter och måltidsturismaktörer som är intresserade av att delta i den svenska montern på Grüne Woche 2026. Det stora mediala intresset och politiska besöken i den svenska montern ger tillfälle att förmedla viktiga budskap om svenska livsmedelskedjans mervärden.

Kriterier för medverkan är bland annat att produkterna är tillverkade i Sverige under svenskt varumärke, och av svenska råvaror i så stor utsträckning som möjligt. Antalet utställare är begränsat och företag kommer erbjudas plats efter beslut av en urvalskommitté.

Grüne Woche arrangeras i Berlin 16–25 januari 2026. Inför medverkan får deltagande företag handledning och praktiskt stöd från Jordbruksverket.

Relaterade artiklar