Sydkoreansk pickup lastar bra
Ny pickup från Sydkorea har häftig design bra väghållning men lite väl dålig markfrigång.
Sydkoreanska Ssangyong vill slå sig in på den svenska pickup marknaden med sin modell Actyon Sports. Det är en pigg arbetshäst som tål tuffa tag men som kostar därefter.
Det första vi lägger märke till på bilen när vi provkör Ssangyong Action Sports är den utvändiga designen. Motorhuven är V formad med en försänkning vid sidorna där lamporna sitter. Det är en lite annorlunda front som ger bilen ett fräckt intryck. Väl inne bakom ratten så är bilen lättkörd. Acyton Sports är tvåhjuldriven i normalfallet men med ett vred så ändrar man lätt drivningen till fyrhjulsdrift i antigen hög eller låg läge. Fjädringen på bilen upplevs styv. Vid körning på grusväg så känns hålorna och ojämnheterna tydligt i sitsen. Fördelen med en styvfjädring är väggreppet och bilen är lättkontrollerad både på grusväg och på asfalt.
När man kör ut i terrängen så märks det att bilen har några centimeter lägre markfrigång än konkurrenterna. Med sina 19 centimeter mellan mark och bil är det då och då för dålig markfrigång när man kör i skog och mark.
Växellådan är en sexväxlad automatlåda med mjuka växlingar. Det går även att växla den manuellt genom att föra växelspaken till vänster och sedan växla med en liten vippknapp på spaken. Provbilen var även utrustad med växelpaddlar i multiratten.
Motorn är en tvåliters turbodiesel på 140 hästkrafter. Ett piggt dieselalternativ som mer än väl räcker till för all sorts körning. Det finns dock inget annat motoralternativ att välja på. Motorn ger ganska mycket ljud från sig när man befinner sig utanför kupén men är tyst som en mus när man kör. Ssangyong har nämligen lagt en kraftig kåpa över motorn som isolerar mycket av ljudet och hindrar det från att nå kupén och 72 decibel en blåsig vårdag vid nittio kilometer i timmen får anses bra.
Som förare har man ganska gott om plats och närhet till alla reglage och knappar. Även passageraren fram sitt bra men värre är det för de tre som ska sitta i baksätet på denna dubbelcab. Korta sträckor går bra men att som vuxen sitta bak länge är inte att rekommendera.
Instrumentpanelen är väldig simpelt uppbyggd och ger ett ganska plastigt intryck. Knapparna är placerade i grupper för att allt ska bli mer ergonomiskt. Komforten i sätena är ingen höjdare, hårda och obekväma.
Acyton Sports får lasta hela 750 kilo i lastutrymmet och har en lastyta på cirka två kvadrat meter. Lastutrymmet är väl tilltaget med en flakklädsel som standard. En nackdel är dock att lastöglorna sitter en bit upp på sidan vilket gör det svårt att surra fast större föremål. Annars är skåpet bra utformat med fönster på sidorna så det inte blir så skumt där back. En sak som är bra är att man med det fjärrstyrda centrallåset även låser lastutrymmet vilket är praktiskt. Priset för Ssangyong Acetyon Sports dubbelcab med kåpa börjar på 207 995 kronor exklusive moms och uppåt.
Plus:
Tyst
Stor lastförmåga
Viktiga reglage i multiratten.
Minus:
Trångt baksäte
Ett läge på sätesvärmen, kallt eller kokt
Små backspeglar
Fakta:
Ssangyong Actyon Sports pick up dubbelcab
Motor: En två liters rak fyrcylindrig turbodiesel med tredje generationens commonrail teknik.
Max effekt: 104 kW (141 hk) vid 4 000 rpm
Max vridmoment: 310 Nm vid 1 800-2 700 rpm
Transmission: Sexväxlad automatlåda
Toppfart: 165 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 13,5 sekunder (egen mätning)
Förbrukning: 0,87 liter per mil (enl.Ssangyong) på blandad körning
Bränsletank: 65 liter
Yttre vändradie: 6,2 meter
Markfrigång: 190 millimeter
Mått: längd 496,5 cm, bredd 190 cm, höjd 175,5 cm, hjulbas 306 cm
Vikt: tjänstevikt: 1986 kilo, totalvikt: 2740 kilo
Pris: 231 995 kronor exklusive moms
Några begagnade exempel med liknande utrustning. Källa www.blocket.se
Priserna är exkl. moms
Modell Årsmodell Mil Pris
Acetyon Sports 2007 6 000 134 400
Acetyon Sports Spirit Lux 2007 970 158 800
Acetyon Sports Spirit Lux 2008 1 500 164 800