Tätt mellan modellerna
Med en försäljning som ökat nästan 20 procent under årets åtta första månader presenterar Skoda med stort självförtroende sin sjätte modellserie. Bilen har världspremiär på bilsalongen IAA i Frankfurt i dag och landar i storleksklassen mellan modellerna Fabia och Octavia.
– Vi ser den här bilen som ett startskott på vår nya modelloffensiv. Bilen ger en försmak av nya generationens design och efter den räknar vi med att presentera en ny bil ungefär var sjätte månad de närmaste åren, säger Skodachefen Prof. Dr. Winfried Vahland.
År 2010 satte den tjeckiska biltillverkaren upp ett globalt mål. Att fördubbla den globala försäljningen till 1,5 miljoner bilar 2018. Startskottet går nu – på bilsalongen i Frankfurt, med världspremiären av en ny modellserie, den sjätte för Skoda.
Bilen som visas kallas i dagsläget för MisionL. Mision innebär att den kommer att produceras och lanseringen är planerad till 2012 i Europa, Ryssland och Kina. I Indien gör modellen entré redan i slutet av detta år.
– Bilen har ett starkt och sportigt utseende som förmedlar rättframhet och en ungdomlig karaktär. För den som söker minimalistiska, enkla men imponerande linjer, erbjuder MisionL-konceptet allt, säger Eckhard Scholz, chef för Skodas tekniska utveckling.
Modelloffensiven är tänkt att stödja varumärkets dynamiska tillväxt. Hittills i år har försäljningen ökat med 18.3 procent till 583 000 fordon. En siffra att glädas åt under resan mot 1,5 miljoner sålda bilar 2018.
– Ett år efter lanseringen av tillväxtstrategin 2018 kan vi konstatera att vi håller rätt kurs, säger Vahland. På IAA i Frankfurt lägger vi grunden för vår produktoffensiv med en förlängning av vår produktportfölj som kommer att hjälpa oss att öka hastigheten på vår tillväxt ytterligare under de kommande åren.