Thord blev av med rygg- och nackproblemen
Hyttkomfort och arbetsmiljö i skogsmaskiner har utvecklats enormt mycket genom åren, vilket lett till mindre problem på grund av vibrationer, skakningar och stötar. Men trots den positiva utvecklingen finns det fortfarande maskinförare som efter många år i skogen upplever besvär.
Thord Arvidsson är skogsmaskinentreprenör i Pershöjd, två mil norr om Filipstad. Han har kört skogsmaskin ända sedan 1970-talet och varit egen entreprenör sedan 1995. Genom åren har han kört de flesta märken på skogsmaskiner.
– Oavsett vilken skotare jag kört har jag under åren haft ont i nacke och axlar. Det har alltid varit speciellt ont när skotaren glider av en sten eller stubbe och slår i botten. Då har det liksom blixtrat till av smärta ända upp i bakhuvudet, berättar Thord Arvidsson.
I höstas köpte Thord Arvidsson en ny skotare, en Komatsu 855, med hyttfjädringen Komatsu Comfort Ride. – Det här är första gången jag inte känner någon smärta i nacke och axlar när jag kör skotare, konstaterar Thord Arvidsson. Med hyttfjädringen blir det aldrig de där genomslagen och då kan jag sitta mycket mer avslappnad i stolen.
Belastnings- och förslitningsskador i rygg, axlar och nacke är besvär som när de övergår till kroniska skador ofta orsakar de längsta sjukskrivningarna. – Konstant och statisk muskelanspänning hämmar cirkulationen och tillförseln av syre och näring till musklerna. Smärtor och värk är kroppens signaler om att förändring krävs, förklarar Per Normark, naprapat med lång erfarenhet av att diagnostisera och behandla alla slags arbetsrelaterade besvär.
Komatsu Forest har haft ergonomin som viktig parameter ända sedan starten på 1960-talet. Den hydrauliska hyttfjädringen Komatsu Comfort Ride är det senaste exemplet på det ständigt pågående utvecklingsarbetet för att förbättra ergonomin i hytten. Komatsu Comfort Ride har en konstruktion med fyra hydrauliska cylindrar, en under varje hörn av hytten, för att få maximal utväxling på fjädringsfunktionen. Till det ska läggas cylindrarnas slaglängd på +- 100 mm som gör att stötar absorberas och hyttrörelser bromsas upp på ett effektivt sätt.