Tjänar på att gå snabbt över fälten
Motor och transmission som kommunicerar ger stor dragkraft och små effektförluster.
Platt vridmomentskurva för motorn och fin transmission innebär att Fendt 716 Vario TMS lyckas fortsätta att överföra hög effekt länge trots att belastningen ökar och framkärningshastigheten därmed minskar.
I NilehnTekniks dragkraftsmätning lyckas traktorn som mest överföra 94 kW. Det är 73 procent av motorns maxeffekt och ett bra värde.
En traktorn med steglös transmission kan köras på flera sätt och det gäller att ställa in den rätt beroende på vilket behov man har. På Fendt Vario finns en elektriskt manövrerad hög och låg. Hög är för transport och låg för fältarbete. Vi väljer den senare. Inställningarna skiljer om man vill köra bränsleekonomiskt eller man vill ha maximal dragkraft.
I vårt test prioriteras dragkraften och därför ställer vi in belastningsvakten på 30 procent, vilket är max. Inställningen görs i Varioterminalen som sitter längst fram i högerpanelen och värdet anger hur mycket motorn tillåts belastas innan transmissionen växlar ner.
Den högsta dragkraften når vi när traktorn bromsats ner mot 5–6 km/h.
Samtliga mätningar ger likartade dragkraftskurvor. Det beror troligtvis på att Fendttraktorerna har en ”riktig” steglös transmission, det vill säga transmissionen består inte av ett antal automatväxlar, vilket är fallet i andra steglösa lådor. Oavsett om vi startar i 20, 15 eller 10 km/h når traktorn samma utväxlingsförhållande vid respektive hastighet och belastning.
Det går att få ut ännu mer dragkraft ur 716 Vario än vad vi fått i vårt test. Med frontvikt väger traktorn 7 070 kg men som mest kan den belastas så den väger 11 000 kg. Dragkraften ökar med vikten och däckens friktion mot marken.
Fendt 716 Vario TMS tjänar på att gå snabbt över fälten. Tillåter redskapet en framkörningshastighet om 14 km/h är det bra. Då blir kapaciteten hög. För att klara den hastigheten måste redskapet går 28 procent lättare än om traktorn bara ska köras i 9 km/h.
Fendt 716 Vario TMS har extremt liten effektförlust mellan motor och kraftuttag. Det beror bland annat på att motorvarv vid effektmax och motorvarv vid kraftuttagsvarv stämmer överens. När motorn går på 1 900 rpm erhålls 1 000 rpm på kraftuttaget. Eftersom motorn har en platt effektkurva och ger maxeffekt från 1 800–2 100 rpm sammanfaller detta med det varvtal då kraftuttaget ger 1 000 rpm. I dynamometern ger Fendt 716 Vario TMS 110 kW (150 hk). Det är hela 85 procent av traktorns maxeffekt.
Föraren kan ställa in två förprogrammerade motorvarvtal som motorn intar vid en knapptryckning. Föraren väljer själv om framkörningshastigheten ska regleras med fotgasen eller körspaken.
NilehnTeknik har redan skrivit en del vad gäller förarkomfort och serviceåtkomlighet när vi testat Fendt 714 Vario hösten 2002 och Fendt 818 Vario TMS hösten 2003..
Men en sak som vi inte skrivit tidigare är att traktorn går i 50 km/h på de marknader där det är tillåtet. Det innebär att Fendt 716 Vario TMS i Sverige når 40 km/h redan vid 1 360 rpm.
I körspaken finns två reglage till två yttre dubbelverkande hydrauluttag. Vilka två uttag man vill betjäna från spaken kan skiftas. Det innebär att när man kör med frontlastare eller fronthydraulik kan man ha de funktionerna i spaken och när man har de viktigaste redskapen där bak skiftar man så att två av de bakre hydrauluttagen betjänas från körspaken. Växlingen sker med en strömbrytare i hytten och sker ögonblickligen.
Fendt 716 Vario TMS.
Motor: Sexcylindrig Deutz på 5,7 liter och 129 kW (175 hk) maxeffekt och max vridmoment 724 Nm vid 1 400–1 500 rpm.
Transmission: Steglöstransmission med två hastighetsområden samt kopplingsfri fram/back.
Däck: 540/65R28 fram och 650/65R38 bak.
Vändradie: 6,3 meter.
Bränsletank: 305 liter
Lyftkapacitet: 8 300 kp
Max hydraulflöde: 110 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 3 dubbelverkande uttag
Bullernivå, hytt: 72 dBA
Vikt: 6 200 kg (utan vikter) varav 43 procent på framaxeln
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (16,5 liter), Transmissionsoljebyte 2 000 timmar (45 liter)
Kraftuttag: 540, 540 ekonomi och 1 000 rpm
Pris: 1 058 000 kronor
Pris per hk: 6 045 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter: 10 x 32 kg 8 450:-
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 47 589:-
Fjärde dubbelverkande uttag: 8 443:-
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare/passagerare: std/std
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: std
Hyttfjädring: std
Vändtegsutomatik: 17 566:-