Traditionell hydraulbroms förbjuds
Från och med den 1 januari 2018 träder nya EU-regler i kraft gällande design och funktion för traktorer som nyregistreras.
Börjar vi med den vanliga lantbrukstraktorn, den som gör 40 km/h, så kommer den traditionella hydraulbromsen med en krets inte att få levereras mer. Det måste vara dubbelkrets, likt bromssystem med tryckluft. Detta innebär rent tekniskt att det bogserade redskapets bromsar inte släpps förrän de utsätts för tryck och det är en säkerhetsfaktor för att enheten inte ska stå obromsad.
Det var på ett pressmöte med New Holland som vi på Lantbruksnytt för första gången verkligen upplevde att man som tillverkare pratar om det här och de blå engelsmännen berättade att de kommer förse sina traktorer med en sensor för att även äldre redskap med enkelkrets ska fortsätta att fungera som vanligt. Bakgrunden är att dubbelkretssystemen inte är lika aggressiva i sitt bromssätt och att sensorn därmed kan tala om för traktorn att det behövs mer olja för att ge rätt bromsverkan.
Går man vidare på de nya traktorerna som får göra 50 km/h, blir det i princip krav på tryckluftsbromsar. Inte just för att det står så i regelverket, men det finns ingen hydraulventil idag som klarar av att ha justerbart bromstryck via handbromsen och det är ett krav för de nya traktorerna. Dessutom måste de ha sammankopplade bromspedaler vid hastigheter över 40 km/h och New Holland har idag därför tester med elektriska spärrar som låser pedalerna till varandra.
Gemensamt för de båda traktortyperna är annars att redskapets bromsar måste kunna testas utan att man kör, vilket New Holland löst med en knapp som kan aktivera och släppa bromssystemet på det tillkopplade redskapet. Dessutom krävs det för de allra flesta större traktorer vidvinkelspeglar, eftersom föraren ska kunna se hela traktorns sida och marken vid bakhjulen.
För den farliga PTO-funktionen kommer även krav på agerande om man lämnar stolen. På New Holland kommer man att behöva aktivera en knapp, annars stannar kraftöverföringstappen omedelbart. Och så blir det krav på tre kontaktpunkter mellan förare och traktor när man klättrar in i hytten. Därmed kommer flera större traktorer att få extra handtag längs trappan upp till hytten.
Även designmässigt kommer förändringar att göras, eftersom ingen kant för vara skarpare än 2,5 mm i radie i sin genomskärning. Annars måste skyddslister monteras.
Sist ut är styrorbitroler som återför de rörelser som blir mellan hjul och mark till ratten. Detta ska ge en bättre känsla och säkerhet i körningen.