ANNONS

Traktor för många arbeten

Claas Xerion 5000 är en stor traktor med fantastisk dragförmåga och effektresurs men som är konstruerad på ett sätt så att den ändå är smidig att köra.
Historien om Xerion började redan på nittiotalet. Det var Helmut Claas, då aktiv ägare till den tyska lantbruksmaskinstillverkaren Claas som ansåg att Europas lantbrukare behövde en stor traktor för tunga arbeten, men som var byggd och anpassad för europeiska förhållanden, till skillnad från de stora midjestyrda traktorer som importerades från USA och Kanada.
Den första traktorn hette Xerion 3000 och hade steglös transmission från ZF och motor från Perkins. Då som nu hade traktorn lika stora hjul fram och bak. Produktionen förlades till Claas huvudanläggning i tyska Harsewinkel.
Men det dröjde en bit in på 2000-talet innan traktorn kom ut på marknaden och en av anledningarna var att en traktor var en lite udda produkt i Claas program, som för övrigt enbart bestod av skördetröskor och vallmaskiner.
Drömmen om en egen traktor var dock stor för Helmut Claas och i februari 2003 köpte Claas Renaults traktorfabrik i LeMans i Frankrike. Redan samma höst började det rulla ut ljusgröna Claastraktorer från anläggningen och den breda lanseringen av en Claastraktor i Europa blev även det verkliga startskottet för att tillverka och producera Xerion på bred front.
Den steglösa transmissionen från ZF finns kvar än i dag men motorleverantören heter numera Caterpillar. Lika stora hjul runt om har hela tiden varit konceptet och likaså styrning på alla fyra hjulen.
Nästa serie Xerion hette 3300 och 3800, dessa tillverkas fortfarande, och hösten 2009 visades nuvarande 4500 och 5000.
Traktor Världen har provkört den största av dessa, Claas Xerion 5000. En stordragare som väger drygt 13 ton och som med sin raka sexa från amerikanska Caterpillar ger upp till 385 kW (524 hk). Cylindervolymen är häpnadsväckande 12,6 liter och avgasreningen är av så kallad EGR-typ. Det innebär att man inte behöver fylla på urealösningen AdBlue för att minsak utsläppen utan EGR arbetar med laddluftskylning och återcirkulering av avgaser.
Claas Xerion är byggd på en ram med hytten mitt på traktorn som standard.
Traktorn är konstruerad för en stor mängd olika redskapskombinationer och ska kunna köras lika bra framåt som bakåt. Det finns en modell där hytten kan vändas 180° och även skjutas fram och tillbaka från mitten på traktorn och ut över motorhuven. På så sätt kan man få plats med en container uppe på traktorn. Att den är anpassad för redskap både fram och bak förstår man när man läser siffrorna för max lyftkraft i fronthydrauliken, som är hela 8 400 kg. Det samma gäller den yttre hydrauliken. I standardutförande har Xerion femdubbelverkande uttag bak och två fram.
Men just den Xerion vi provkörde hade en fast hytt på mitten och används därmed först och främst som dragare på åkern eller vägen.
Claas Xerion 5000 finns med tre olika däckdimensioner och förutom de 710/75R42, som är standard enligt vidstående prislista, kan man välja 710/85R38 eller 900/60R42. De senare satt monterade på testtraktorn och kostar 59 700 kronor extra. Fördelen med så breda hjul är att man slipper dubbelmontage. Med fyra 900 mm breda och lika stora hjul och lågt lufttryck blir anläggningsytan tillräckligt stor för att bära fram den drygt 13 ton tunga traktorn samt se till så motorns stora effekt kommer ner i backen.
Mellan gården och åkern där vi ska köra med en kultivator som heter Väderstad Top Down går det en smal allmän väg. Det är ganska trångt på vägen men det fungerar att möta andra fordon. Med dubbelmontage hade det varit omöjligt.
Vi passar på att mäta ljudet i hytten och konstaterar att det är 70 dBA vid transport i 43 km/h och 1 400 rpm på motorn. Den steglösa transmissionen tillåter traktorn nå toppfarten vid ett reducerat varvtal. Det är bra för ljudet och för bränsleförbrukningen. Hastigheten och körriktningen justeras i körspaken i höger armstöd. I armstödet finns även alla andra reglage, som hydraulik, trepunkt och kraftuttag.
Monitorn i hytten heter Cebis, precis som på de andra Claastraktorerna, det är en utrustning som följer ISOBUS-standard vilket innebär att man kan styra alla redskap från denna, förutsatt att redskapet följer samma standard. I denna monitor kan man även ha autostyrning med GPS.
Att traktorn kan styra med alla fyra hjulen innebär att den blir smidig både i trafiken och på fältet.
Claas Xerion 5000 är ju en stor bjässe, 7,5 meter lång och 3,3 meter bred samt en hjulbas på hela 3,5 meter. Trots det är den smidig att köra.
Man behöver inte heller fundera på styrfuntionen för så fort traktorn kommer upp över 20 km/h ställer sig bakhjulen rakt och stannar där. Det innebär att man i praktiken alltid erhåller framhjulsstyrning när man kör i trafiken och fyrhjulsstyrning när man kör på fältet.
På tomgång är ljudet i hytten 60 dBA vid 800 rpm och stillastående på fullgas visar instrumentet 68 dBA vid 2 000 rpm.
Claas Xerion 5000 är välutrustad redan i standardutförande och som exempel kan nämnas; kylfack i hytten, bränsleförbrukningsmätare, elektriskt justerbara backspeglar, kompressor och verktygssats. Trots det kan man välja till en del utrusning. Som exempel har hytten mekanisk fjädring som standard men för ett tillägg om 12450 kronor får man luftfjädrad hytt vilket är bekvämare.
När det gäller hydrauliken finns det en större pump som ger upp till 224 liter per minut och hela 260 bar.

Claas Xerion 5000.
Motor:                Sexcylindrig Caterpillar på 12,6 liter och 385 kW (524 hk) maxeffekt och max vridmoment 2 353 Nm vid 1 400 rpm
Transmission:                Steglös med kopplingsfri fram/back
Däck:                710/75R42 fram och 710/75R42 bak
Bränsletank:                1 000 liter
Lyftkapacitet:                13 600 kg
Max hydraulflöde:                205 l/min
Max hydraultryck:                200 bar
Yttre hydraulik:                6 dubbelverkande uttag
Vikt:                13 400 kg (utan vikter)
Vändradie: 7,5 m.
Serviceintervall:                Motoroljebyte 600 timmar (38 liter), Transmissionsoljebyte 2 000 timmar (107 liter) Hydrauloljebyte 1 000 timmar (120 liter)
Kraftuttag:                1 000 rpm
Pris:                3 204 300 kronor
Pris per hk:                                6 115 kronor

Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering:                std
Passagerarsäte:                std
Frontlyft och pto:                std
Hydraulisk släpvagnsbroms:                std
Åttonde dubbelverkande uttag:                11 400
Luftfjädrad förarstol:                std
Säkerhetsbälte förare:                std
Säkerhetsbälte passagerare:                std
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:                std
Framaxelfjädring:                xxx
Hyttfjädring:                std
Krypväxel:                                std
Reverserbar fläkt:                std

Fem plus:
–       Bekväm hytt
–       Stark och smidig
–       Fyrhjulsstyrd
–       Steglös transmission
–       Allt lättåtkomligt

Fem minus:
–       Dyr
–       Dålig sikt bak vid draget
–       Tung
–       Långt upp till hytten
–       Enbart dörr på vänster sida

Med litet lufttryck i de 900 mm breda däcken behövs inget dubbelmontage. Anledningen till det är att framhjulen är lika stora som bakhjulen.

Med litet lufttryck i de 900 mm breda däcken behövs inget dubbelmontage. Anledningen till det är att framhjulen är lika stora som bakhjulen.

När man väl kopplat redskapet är sikten bra åt alla håll. Men just vid kopplingstillfället måste man ha hjälp eller en backkamera monterad om det ska gå snabbt.

När man väl kopplat redskapet är sikten bra åt alla håll. Men just vid kopplingstillfället måste man ha hjälp eller en backkamera monterad om det ska gå snabbt.

Claas Xerion är smidig att transportera mellan fälten och beroende på däckalternativ är bredden 2,5 till 3,3 meter.

Claas Xerion är smidig att transportera mellan fälten och beroende på däckalternativ är bredden 2,5 till 3,3 meter.

På bakskärmen finns knappar för trepunkt, kraftuttag och ett yttre dubbelverkande hydrauluttag.

På bakskärmen finns knappar för trepunkt, kraftuttag och ett yttre dubbelverkande hydrauluttag.

Här sitter det sex dubbelverkande hydrauluttag med tydlig märkning med färger på varje lock. Standard är fem uttag bak och två fram.

Här sitter det sex dubbelverkande hydrauluttag med tydlig märkning med färger på varje lock. Standard är fem uttag bak och två fram.

Man sitter högt i Xerion och nackdelen med det är att trappan upp till hytten blir brant.

Man sitter högt i Xerion och nackdelen med det är att trappan upp till hytten blir brant.

Förarplatsen är bekväm och reglagen är enkla att förstå sig på. I körspaken i höger armstöd samt i monitorn längre fram sköter man det mesta.

Förarplatsen är bekväm och reglagen är enkla att förstå sig på. I körspaken i höger armstöd samt i monitorn längre fram sköter man det mesta.

Ratten är ställbar och kan vinklas framåt så det blir gott om plats i hytten.

Ratten är ställbar och kan vinklas framåt så det blir gott om plats i hytten.

Förarsätet är luftfjädrat och även passageraren åker bekvämt.

Förarsätet är luftfjädrat och även passageraren åker bekvämt.

Motorhuven öppnas i fronten och lyfts rakt upp. Kylaren är stor och bakom den sitter en fläkt som kan reverseras för att blåsa rent då och då.

Motorhuven öppnas i fronten och lyfts rakt upp. Kylaren är stor och bakom den sitter en fläkt som kan reverseras för att blåsa rent då och då.

Till höger under hytten finns ett förvaringsfack och där är även batteriet placerat.

Till höger under hytten finns ett förvaringsfack och där är även batteriet placerat.

Claas Xerion 5000.

Claas Xerion 5000.

Relaterade artiklar