Rätt traktor för jobbet
Lätt att välja rätt traktor i Massey Fergusons nya mellanklass tack vare en stor mängd alternativ vad gäller transmission och hydraulik.
En fördel med nya 6600-serien är att man som kund kan välja mellan tre olika transmissioner, två semipowershift med fyra eller sex powershiftsteg eller den steglösa lådan.
Testtraktorn har Agcos steglösa transmission som heter Dyna-VT när den sitter i en Massey Ferguson, men som är samma teknik som Fendt Vario.
Vi kör traktorn i transport och i fält med en kultivator. Traktorn är lättkörd och Dyna-VT är enkel att använda och är extremt flexibel för varierande förutsättningar. Ingen växling, ryck eller avbrott, varken i dragkraft eller styrka. Spaken som heter Power Control gör växlingar framåt/bakåt och hastighetsändringar enkla.
Det finns en utrustning som heter belastningskontroll och den är ständigt i stand by-läge och aktiveras när motorvarvtalet sjunker under belastning. Fördelen med denna är att transmissionen automatiskt minskar körhastigheten för att behålla all kraft även när belastningen på motorn ökar och motorns varvtal sjunker, vid arbete med utrustning med kraftuttag såväl som vid fältarbete och transport.
Traktorns hastighet hålls konstant om man använder farthållaren, knapparna SV1 och SV2, och arbetar med maximal effekt även om belastningen varierar. Vilken hastighet man vill ha i SV1 och SV2 väljer man själv.
Att ha två förprogrammerade hastigheter är bra i många arbeten. Det kan vara vid gödselspridning där man har en fart i arbete i fält och en annan när man transporterar sig till och från arbetet.
Hytten är ljus och rymlig och föraren har perfekt sikt. Hytten har C-stolpen en bit in där bak så att sidorutan bak blir välvd. En design Massey Ferguson haft i många år nu och som ger bra sikt snett bakåt.
Vid tomgång stillastående är ljudet i hytten 69 dBA och då går motorn på 850 rpm. Drar man åt handbromsen sjunker motorvarvtalet till 750 rpm vilket minskar bränsleförbrukningen och ljudet blir lägre. Drar vi på till fullgas, 2 230 rpm blir ljudet i hytten 78 dBA. Samma ljudnivå mäter vi upp i transport på asfalt. Då går traktorn i 43 km/h vid 1 600 rpm.
En förbättring jämfört med gamla 5400-serien är att jordbruksdraget nu sitter i en hållare vid framaxeln då draget inte används. Förr satt hållaren under vänster insteg och det var mycket svårt att sätta fast draget där.
En sak som fortfarande är lite sämre på traktorn är att fläkten och alla luftutsläppen sitter i taket. Därmed blir det svårare att få varmt vid golvet en kall vinterdag.
Även när det gäller hydraulik är utbudet stort på 6600-serien. Man kan välja mellan helt mekaniska reglage, elhydrauliska vippor eller i kombination med en joystick i höger armstöd. Med den senare kan man själv i monitorn, välja vilka funktioner som ska vara i joystick och vilka som ska vara i vipporna. Kör man med frontlastare är den en god idé att lägga den i joysticken och på så sätt få höj/sänk och tilt i samma spak. Tredje funktionen för lastaren kan man då ha i knappar i samma spak. Agco kallar dessa tre möjligheter för Essential, Efficient och Exclusive.
Totalt finns det fyra storlekar i 6600-serien som effektmässigt sträcker sig från 88 till 118 kW (120–160 hk). I modellerna med semipoershift kan motorn ge extraeffekt med upp till 18 kW (25 hk) i den största modellen. Denna extra kraft blir tillgänglig vid hastigheter över 6 km/h eller vid kraftuttagsarbeten.
Höjden till hyttaket är 291 centimeter och lägsta punkt, som är trappan till hytten, är 42 centimeter från marken.
Vad gäller servicen är det mesta bra. Säkringar och relä kommer man åt sittande bekvämt på förarplats, hela motorhuven öppnas i ett stycke och man kommer åt filter och kylare perfekt. Batteriet sitter till höger under ett lock och det är enkelt att se oljenivån till hydraulik- och transmissionsoljan. En nackdel med traktorn är att den har samma olja för hydraulik och transmission.
I bränsletankens nederkant sitter verktygslådan infälld och denna kan man ta loss och bära med sig.
Bakskärmarna på traktorn är lagom stora så de inte skymmer för mycket och knapparna till kraftuttag och trepunkt på dessa är rejäla och lätta att trycka på även med arbetshandskarna på.
De fyra yttre hydrauluttagen bak har bra märkning så man vet i vilket uttag man ska sätta slangarna.
Det samlade intrycket av Massey Ferguson 6614 Dyna-VT är att det är en bekväm och lättkörd traktor med seg motor och fin transmission. Den gör ett bra arbete och lever upp till den effekt som anges i specifikationen. Den passar både som transporttraktor och i fält och reglagen har en bra placering i hytten. Det vi saknar är en knapp för att aktivera eventuell autostyrning i körspaken samt att man inte får varmluft vid golvet.
Det finns gott om hållare för dryck och papper och hytten har dubbla cigarettändaruttag. Det är bra om man vill ladda telefonen samtidigt som man behöver ytterligare ett uttag till något externt, exempelvis en övervakningskamera.
Massey Ferguson 6614 Dyna-VT
Motor: Fyrcylindrig Agco Power på 4,9 liter och 103 kW (140 hk) maxeffekt och max vridmoment 645 Nm vid 1 500 rpm
Transmission: Steglös med kopplingsfri fram/back
Däck: 540/65R28 fram och 650/65R38 bak
Bränsletank: 250+30 liter
Lyftkapacitet: 8600 kg
Max hydraulflöde: 110 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag
Vändradie: 6,56 m
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (14 liter), Transmissionsoljebyte 2 000 timmar (52 liter)
Kraftuttag: 540, 540E och 1 000 rpm
Pris: 1 181 010 kronor
Pris per hk: 8 435 kronor
Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering: std
Frontvikter, 12 x 55 kg: 15 460
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 81 340
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Femte dubbelverkande uttag: nej
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: std
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: std
Hyttfjädring: std
Krypväxel: std
Tre plus:
- Transmissionen
- Hytten
- Motorhuven
Tre minus:
- Samma olja i transmission och hydraulik
- Måste tanka AdBlue
- Alla luftutsläpp i taket