Trång i baksätet men mjuk i gången
Bilen ser ganska maffig ut när man ser den från sidan. Den är rätt stor och har en längd på 463 centimeter. Trots detta så är den trång, framförallt vad gäller höjden i kupén, när man hoppar in i baksätet. Man har nästan huvudet uppe i taket när man åker där bak. Flyttar man fram till förarsätet så finner man mer plats. Nissan har skapat en enkel förarplats med alla reglage nära föraren. Multiratt, färddator, ESP och ACC är några av finesserna. En annan finess är att man kan ansluta sin mobiltelefon till stereosystemet via bluetooth och därmed använda bilens högtalarsystem när man pratar i telefon. Mikrofonen sitter i taket så det är bara att prata rätt ut i det fria. Givetvis stängs ljudet från radion av automatiskt när det ringer och man svarar enkelt med en knapp på ratten. Säkert och smidigt.
Under körning uppträder bilen lugnt och mjukt. Fjädersystemet ger en mjuk gång och bilen upplevs som säker. Fyrhjulsdrift som enkelt aktiveras genom ett vred framför växelspaken kan ställas i två läge, auto eller lock. Vid auto så känner bilen själv när det slirar och ändrar drivkraften på hjulen så man får rätt grepp. Vid lock läget har man permanent fyrhjulsdrift för de större utmaningarna. En nackdel med bilen är frigångshöjden. Den är inte mer än 20 cm vilket är lite mindre än andra bilar i samma klass och för lite för tuff terräng.
Motorhuven är lite upphöjd vid båda sidorna och ger från förarplats ett klart budskap om att det är en stor bil, vilket stämmer överens med verkligheten.
Den stora bilen kan bli en nackdel när det börjar bli trångt och man måste känna till sina ”hörn” på bilen. Tittar man snett bak i kupén täcker stora stolparna sikten och försvårar vid backning.
En tur på vägen visar att ljudnivån är rätt hög i bilen och man upplever en hel del vägljud. Detta kan ha en del med däck valet att göra.
Motorn är en två liters turbodiesel med laddluftskylare som ger 150 hästar. Den går jämt men är ganska ljudlig. Den är tillräcklig för de flesta utmaningar men kräver man lite extra krut ska man välja den större dieseln på 173 hästar. Man kan dock inte få den större dieseln med automatlåda utan får nöja sig med en manuell växellåda som även den är sexväxlad. Modellen finns även med bensinmotorer och även där två alternativ, en två liters på 141 hästar och en 2,5 liters på 169 hästar.
I lastutrymmet har Nissan gjort en lösning med ett fack och en utdragbar låda under själv lastutrymmet. Det är praktiskt om man har många små lösa delar som ligger och hoppar runt där bak. Hela insatsen är i plats och ganska lätt att ta bort om man skulle behöva mer plats i höjdled. Att insatsen är i plast är kanske inte den bästa lösningen om man ska transportera tyngre reservdelar eller verktyg.
Bilen är utrustad med keyless system som fungerar utmärkt. Man har
nyckeln i fickan och bilen känner själv när nyckel är i närheten. Man låser lätt upp genom en liten knapp vid handtaget på dörrarna fram eller bagageluckan. Startar gör man genom att vrida på ett vred vid ratten.
Nissan X-Trail 2,0 dCI LE.
Motor: Två liters turbodiesel med laddluftskylare och direktinsprutning med dieselpartikelfilter som standard
Max effekt: 110 kW (150 hk) vid 4000 rpm
Max vridmoment: 320 Nm vid 2000 rpm
Transmission: Sex växlad automatlåda, 4wd
Toppfart: 181 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 12,5 sekunder
Förbrukning: 0,81 liter per mil blandad körning (enl. Nissan)
Bränsletank: 65 liter
Yttre vändradie: 5,4 meter
Markfrigång: 200 millimeter
Mått: längd 463 cm, Bredd 178,5 cm,
Höjd 177 cm, hjulbas 263 cm
Vikt: tjänstevikt: 1737 kilo, totalvikt: 2170 kilo
Pris: 261 520 kronor exklusive moms
Plus:
Med ett knapp tryck fälls backseglarna in, smidigt om det är trångt
Enkel farthållare
Soltak, elektriskt öppningsbart
Minus:
Höga klackar vid dörrarna försvårar rengörning och in- och ursteg
Trång i motorutrymmet
Priset