TRELLEBORG TAR MILJÖENGAGEMANGET TILL EN NY NIVÅ
Trelleborg, som är en global utvecklare och leverantör av däck och kompletta hjullösningar för lantbruksindustrin, har förstärkt sitt miljöengagemang ytterligare med företagets koncept Blue Dimension™.
Som en del av initiativet, och med början i juli 2013, kommer Trelleborg att trycka allt marknadsföringsmaterial som broschyrer, foldrar och tekniska kataloger på återvunnet papper certifierat av FSC® (Forest Stewardship Council), ett internationellt certifieringsprogram som verkar för miljöanpassad skogsförvaltning. FSC®-certifieringen visar att Trelleborg följer de striktaste standarderna på marknaden.
Lorenzo Ciferri, Marketing Director Agricultural & Forestry Tires på Trelleborg Wheel Systems, säger: ”Det här åtagandet understryker vårt företags engagemang för att minska produkternas och lösningarnas totala miljöpåverkan. Trelleborg använder sig av en metod som kallas LCA (Life Cycle Assessment ), som är en systematisk analys av produkternas miljöpåverkan under hela deras livscykel.”
”Det slutliga syftet är att öka miljöprestandan under hela produktens liv, från design till produktåtervinning. LCA, och dess verktyg för ekodesign, hjälper oss att ta beslut om hur vi ska minimera vår miljöpåverkan genom att förbättra hållbarheten i alla våra verksamheter. Vi får bättre förståelse för var vi genererar utsläpp av koldioxid och andra gaser under användningen av våra däck. Dessutom får vi en allmän översikt över alla aspekter på produktens liv, inklusive marknadsförings- och kommunikationsaktiviteter som rör produkten, till exempel foldrar och kataloger.”
Det nya marknadsföringsmaterialet visas för första gången på den ledande lantbruksmässan Agritechnica 2013 i Hannover, Tyskland, den 10-16 november.