Trevlig traktor med många förbättringar
Med T7000 är New Holland ifatt konkurrenterna. Den nya hytten är det största lyftet jämfört med gamla TM.
Stora dörrar, bra sikt, fönster i taket, hydrauliskt utskjut av lyftdragkroken, fläkt med luftutsläpp i instrumentpanel och hyttsidor. Ja listan kan göras lång över förbättringar när man jämför nya T7000 med gamla TM från New Holland.
NilehnTeknik har provkört den största av dem T7060 och kan konstatera att det är en mycket trevlig traktor, synd bara att det dröjde så länge innan den kom ut på marknaden.
Troligtvis finns det flera anledningar. Att ta fram nya modeller kostar stora pengar och allt måste passa i produktionen. New Holland TM tillverkades i Basildon, England och det gör även nya T7000. Vad gäller TM tillverkades emellertid även motorerna i Basildon. I dem var det motorer som uppfyllde avgaskrav steg II men med T7000 ska motorerna uppfylla avgaskrav steg IIIA. Dessa motorer tillverkas i motorfabriken i Turin, Italien, en anläggning som CNH äger gemensamt med Cummins och Iveco.
Troligtvis fanns det anledning att avvakta modellskiftet av TM till dess de nya motorerna skulle in i denna storleksklass av traktorer.
Transmission och hydraulik känner man igen från TM. Den nittonväxlade powershiften innebär att varvtalet kan sjunka ner till 1 900 rpm vid full fart i transport vilket sänker ljudnivån, Men än vikigare, i kombination med att denna växel drives via en separat axel, vilket innebär att resten av transmissionen kan stå stilla, medför den 19:e växeln en rejäl bränslebesparing vid transportarbete.
NilehnTeknik har inte dragkraftstestet T7060 så vi kan inte uttala oss om motorns och transmissionens prestanda men enligt specifikationen är max vridmoment 23 Nm högre på T7060 jämflört med TM190. För T7060 mäter man max vridmoment vid 1 600 rpm och för TM190 vid 1 400 rpm.
Förutom motorn är alltså hytten den största förändringen på T7000.
Som vi känner till från New Holland TS-A, som för övrigt bytt namn till T6000, täcker dörrarna hela sidan och insteget är bra. Den som inte kör i ojämn terräng kan ha ett fjärde steg på trappan till hytten och då är det bekvämt att komma upp från marken.
Som vanligt mäter vi ljudnivån i hytten med avstängd fläkt samt stängda dörrar och fönster. Värdena är för tomgång stilla, 58 dBA, fullgas 2 400 rpm stilla 66 dBA samt i transport på asfalt 42 km/h och 1 900 rpm 79 dBA. Hytten är alltså tyst.
Reglagen har en bra placering i hytten och spaken för att låsa upp spärren till lyftdragkroken är bra utformad. I kombination med det hydrauliska utskjutet av kroken är det snabbt och enkelt att koppla redskap.
Den New Holland T7060 som NilehnTeknik provkörde hade framaxelfjädring. Väljer man en traktor utan fjädring kostar den från 910 700 kronor. Det är endast 8 747 kronor per hästkraft.
New Holland T7060.
Motor: Sexcylindrig CNH på 6,8 liter och 179 kW (243 hk) maxeffekt och max vridmoment 984 Nm vid 1 600 rpm.
Transmission: Fullpowershift samt kopplingsfri fram/back ger totalt 19 växlar fram och 6 back.
Däck: 540/65R30 fram och 650/65R42 bak.
Bränsletank: 440 liter.
Lyftkapacitet: 8 647 kp.
Max hydraulflöde: 150 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag.
Vikt: 8 770 kg (utan vikter) varav xx procent på framaxeln.
Vändradie: 5,9 m.
Serviceintervall: Motoroljebyte 600 timmar (15 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (100 liter).
Kraftuttag: 540 ekonomi och 1 000 rpm.
Pris: 939 600 kronor
Pris per hk: 3 866 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter, 22 x 45 kg: std
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: pris saknas i dagsläget
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Femte dubbelverkande uttag: 10 500
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: std
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: 28 900
Super steer framaxel: 24 000
Fast steer: 9 300
Krypväxel: 7 420