ANNONS

Ny truck från Still

Stills välrenommerade elektriska motviktstruck har genomgått en omfattande ansiktslyftning med många förbättrade funktioner. Med samma design kan truckens nya teknik säkerställa snabbare och kraftfullare godshantering, prestanda, rampkörning, topphastighet, upp till 20 km/h, och förbättrad energieffektivitet.
Elektriska motviktstruckar ökar ständigt i popularitet, särskilt i Central-och Västeuropa. Skärpta riktlinjer för utsläpp, stigande energipriser och miljömedvetenhet, samt förbättrad batterikapacitet är några av orsakerna till denna framgång. RX 20 med lyftkapacitet från 1,4 till 2,0 ton är den mest sålda gaffeltrucken i STILLs hela RX-familj och intar därmed en topposition på marknaden. När trucken lanserades 2005 revolutionerade den marknaden med sitt batteribytessystem från sidan och med sin höga energieffektivitet och användarvänlighet. Modellen finns tillgänglig med tre alternativt fyra hjul.
Tack vare en ny drivaxel uppnår RX 20 topphastigheter på 20 km/h istället för tidigare 16 km/h, samma hastighet som förbränningstruckar. Detta förbättrar truckens köregenskaper, särskilt vid transport av material på långa sträckor eller under högtrafik när det krävs maximal prestanda. Trucken har optimerat sin förmåga att köra på ramper och klarar nu en lutning på upp till 28,5%. Den beprövade, kraftfullare hydraulpumpen från RX 60 finns nu i RX 20 och förbättrar prestandan ytterligare, även vid arbetscykler med många lyft- och sänkarbetsuppgifter. Detta ökar maximal lyfthastighet med cirka 16% till 0,44 m/s (med en last på 2,0 ton). För att säkerställa att alla prestationshöjande funktioner kombineras har Still skapat ”sprint mode”. Detta innebär att en körprofil läggs på de olika körprogram där förhöjd godshanteringsprestanda är möjlig.
På grund av den förbättrade effektiviteten i omvandlaren, utvecklad och tillverkad av Still i Hamburg, kräver den nya versionen av RX 20 inte någon ökad energimängd trots sin höga prestanda. Detta visualiseras på den nya energiförbrukningsvisaren som visar momentan energiförbrukning och återstående drifttid. Därmed kan föraren avläsa truckens exakta förväntade räckvidd till nästa laddning av batteriet. Dessutom har RX 20 Blue-Q som standard. Energibesparingsprogrammet som innebär en besparing på upp till 15 procent bara genom att trycka på en knapp, beroende på applikation och belastning, vilket gör att batteritiden förlängs utöver ett enda skift.
Vid större truckflottor eller täta förarbyten kan Still Fleetmanager med fördel användas för att skapa en bra översikt och optimering av flottan. Detta gör också att RX 20 kan begränsas för användning av behöriga förare via koder.
Still har förlängt standardtilten framåt på RX 20 till 5° för att underlätta stapling på sluttande golv och i speciallastbilar. Men det finns också nyheter för förarens komfort: för att minimera mänskliga kroppsvibrationer, även på ojämna ytor, har STILL tillsammans med förarstoltillverkaren Grammer utvecklat en ny premiumstol som ger föraren optimal dämpning utan att ta bort utrymme för huvudet. För att föraren skall hålla huvudet kallt även under varma dagar finns även ett justerbart takfönster som tillval.
Genom ansiktslyftningen har Still gjort RX 20 ännu attraktivare för många branscher och verksamheter. De möjliga tillämpningarna av trucken har blivit fler och mer varierande beroende på högre topphastighet och lyftprestanda. Detta gör den idealisk för användare som behöver en universal gaffeltruck för inom- och utomhusbruk i kombination med hög godshanteringshastighet, prestanda och med god klättringsförmåga på ramper.
Bild  2_ RX 20 allround truck

Relaterade artiklar