Klart med tyngre lastbilar
De positiva effekterna av att köra med tyngre lastbilstransporter är tydliga. Forskningsprojekt som Volvo Lastvagnar driver, visar exempelvis att ett timmerbilsekipage på 90 ton lastar 50 procent mer timmer, samtidigt som koldioxidutsläppen minskar med 20 procent jämfört med ett konventionellt timmerekipage på 60 ton.
Steget till 64 ton är en bra start, men större ekonomiska och miljömässiga vinster finns inom räckhåll om beslut tas att går vidare till 74 ton.
Den nya lagen innebär inte någon egentlig skillnad på lastbilen, förutom att den skall registreras för minst 64 ton. Samtidigt kan det vara en god idé att tänka framåt när man köper ny bil.
– Osäkerheten om vad som kommer längre fram finns naturligtvis, men om man bygger sitt 64-tonsekipage med en tridemlastbil, är det enkelt att “uppgradera” till 74 ton genom att koppla till ett femaxligt släp utformat för det högre tonnaget. Det är bra att tänka på när man köper ny bil, säger Lena Larsson, expert på högkapacitetstransporter på Volvo Lastvagnar.
Längden mellan hjulaxlarna på ett 64-tonsekipage skall vara minst 20,2 meter, mot 18 meter för ett normalt 60-tonsekipage. De nya reglerna innebär att man kan uppnå 64 ton på sitt ekipage på flera olika sätt.
– Kör man med maxvikt i sikte är en kombination med jämlastare och släpvagn på minst 7,8 meters längd och 38 tons bruttovikt förmodligen det som passar bäst. Är volymgods viktigt, är det istället dolly och semitrailer för att bygga ett 25,25 ekipage som är mest intressant, avslutar Lena Larsson.
Exempel på möjliga 64-tons kombinationer:
- Fyraxlig bil + fyraxligt släp 24m; 32 + 18 + 18, max 64 ton.
- Treaxlig bil + fyraxligt släp 24m; 26 + 18 + 20, max 64 ton.
- Treaxlig bil + dolly + semitrailer 25,25m; 26 + (18 + 24 max 38ton), max 64 ton.
- Treaxlig dragbil + link +semitrailer 24/25,25m; 26 + 20 + 24, max 64 ton.
- Treaxlig dragbil + semitrailer + kärra 25,25m; 24 + 24 + 20, max 64 ton.