Ukraina hoppas fortfarande på ett spannmålsavtal
I juli och augusti början skörden av spannmål i Ukraina, vilket innebär behov av ökad export. Blir lagren fulla får senare grödor som majs stå kvar på fälten.
För ett år sedan var den ukrainska jordbrukssektorn i en knepig situation. På grund av rysk aggression kunde den lagrade spannmålen inte exporteras under våren, och sedan började den nya skörden. Det ledde till att över 20 miljoner ton skörd från föregående säsong inte exporterades, och landet kunde maximalt exportera 3 miljoner ton per månad.
Räddningen kom med Black Sea Grain Initiative som lanserades den 1 augusti 2022. Sedan dess har över 32 miljoner ton spannmål skeppats över havet. Störst del av exporten utgjordes av majs och vete, 16,9 miljoner ton majs och 8,9 miljoner ton vete. Dessutom exporterades 1,3 miljoner ton korn och olika oljeväxter och produkter därav.
De tre största importländerna är Kina, 8 miljoner ton, Spanien, 6 miljoner ton och Turkiet, 3,2 miljoner ton. Kina är även den största importören av majs, 5,8 miljoner ton medan Spanien köpte mest vete, 2,3 miljoner ton.
Det var alltså inte mycket spannmål från Ukraina som gick till fattiga länder i Afrika under den ett år långa exportkorridoren. Ändå är det många som hävdar att ett nytt spannmålsavtal är viktigt för de fattiga länderna.
Nu, ett år senare, har Ryssland valt att dra sig ur avtalet om spannmålsinitiativet, vilket påverkar världspriserna. Det har lett till att tusentals människor i fattiga länder som är beroende av ukrainsk spannmål har drabbats hårt av högre priser.
Ukraina måste nu hitta alternativa exportvägar för sin överskottsskörd. Hamnarna vid Donau har fått ökad betydelse och kan bidra till att transportera spannmålen till Europeiska hamnar. Men dessa alternativa rutter är dyrare, och Ukraina hoppas ändå på en fortsättning av spannmålsinitiativet.
Sammanfattningsvis har Ukraina bättre förutsättningar jämfört med föregående år för att hantera den nuvarande maritima blockaden. Men sjötransport är fortfarande kritisk för den inhemska marknaden, då det är billigare och möjliggör större volymer av export. Landets framtid påverkas nu av politisk samstämmighet mellan partnerländer som Turkiet, förtroende från försäkringsbolag och möjligheterna till säkerhetsgarantier för skepp. Men för tillfället hoppas Ukraina fortfarande på en lösning genom spannmålsinitiativet och försöker förhandla med Ryssland genom Turkiet som mellanhand.
Ryssland som stoppade ett nytt avtal har nu vänt sig till FN och meddelat att de har tre månader på sig att tillmötesgå de ryska kraven för att ett nytt avtal ska komma på plats.