Uppdrag för digitala tjänster i livsmedelskedjan
Regeringen vill förenkla, samordna och underlätta för företag att ta del av myndigheters information. Därför ska Jordbruksverket, Livsmedelsverket och Tillväxtverket utveckla digitala tjänster som bidrar till förenklad information, vägledning och service för företag i livsmedelskedjan.
Livsmedelskedjan från jord till bord ser olika ut för olika produkter och digital teknik skapar möjlighet att förtydliga vad som krävs exempelvis när det gäller tillstånd och kontroller för olika företag och produkter. Först ut är företag inom biodling och honungsproduktion samt vattenbruk. Utvecklingen av digitala myndighetskontakter kan sedan fortsätta på basis av erfarenheterna från dessa branscher.
Jordbruksverkets avdelningschef Göran Löfqvist välkomnar det nya uppdraget.
– Genom att göra informationen från hela livsmedelskedjan mer tillgänglig vill vi förenkla för företag att starta och driva verksamhet inom vår sektor. Uppdraget är ett led i vårt arbete för en smartare livsmedelskedja och digital förnyelse genom att tillgängliggöra information i livsmedelskedjan för ökad tillväxt.
Uppdraget är inom ramen för livsmedelsstrategin. Myndigheterna får 8 miljoner kronor för uppdraget under 2017-2019.