Utrymme för billigare gödsel
Mycket tyder på att det blir hårdare konkurrens på gödselmarknaden och att priserna därmed ligger stilla under hösten. Anledningen är att Yara tappat marknadsandelar i Sverige och nu har 65 procent. Andra billigare produkter har importerats av olika aktörer och tagit marknadsandelar de senaste åren.
I år är det dock Yara som självmant har gjort en kraftig prissänkning på den svenska marknaden i ett försök att ta tillbaka förlorade marknadsandelar. Detta har medfört att andra importalternativ blivit mindre konkurrenskraftiga. Om Yaras konkurrenter inte är villiga att försvara sin marknad i Sverige genom att sänka sina priser så kommer Yara att lyckas med att åter öka sin marknadsandel.
Yara är en bra tillverkare med fin och jämn kvalitet på sin gödsel, men en marknad fungerar alltid bäst om ingen enskild producent eller aktör har över 50 procent marknadsandel. Så vi får se om andra aktörer följer med ner nu för att bibehålla, eller kanske till och med öka sina marknadsandelar på den svenska gödselmarknaden.
Ser man på gödselmedelstillverkarnas ekonomiska resultat torde det finnas stora utrymmen för prissänkninger. Norska Yara hade under fjolåret en vinst på häpnadsväckande 200 svenska miljoner kronor per vecka!
Troligtvis är det således ingen brådska med att köpa gödsel inför hösten eller vårbruket 2014.