ANNONS

Välutrustad och flexibel

Fendt 724 Vario är en välutrustad traktor som erbjuder perfekt komfort och full kontroll på arbetet.

Med en stor monitor längst fram i höger armstöd kan man i nya Fendt 724 Vario kontrollera allt som har med arbetet att göra. Skärmen kan delas i upp till fyra rutor och på så sätt kan man sköta traktorns inställningar, autostyrningen och redskapets funktioner från en och samma skärm och dessutom samtidigt utan att växla mellan menyer. I den fjärde rutan kan man ha en bild från en övervakningskamera.
Tycker man att bilderna blir för små kan man en eller två rutor i stället och då blir det större symboler. Skärmen har pekfunktion och en enkel layout så man lätt förstår vad som ska göras.
Fendt 724 Vario är en lättkörd traktor. I höger armstöd finns körspaken för den steglösa transmissionen och i den kan man även manövrera trepunkten, två yttre hydrauluttag, aktivera autostyrningen och vändtegsautomatiken. Fram/back kan man växla i körspaken eller till vänster om ratten. De andra hydrauluttagen kan manövreras i fyra vippor samt i en joystick. Den senare kan vara bra om man kör med frontlastare eller fronthydraulik.
Fendt 724 Vario är en perfekt lastartraktor. Framrutan är välvd en bit upp mot taket så att sikten blir perfekt snett uppåt.
Har man frontvikt till frontlyften passar denna i trepunkten bak när man kör med lastare.
Fendt har lång erfarenhet av steglösa transmissioner och har en bra och välbeprövad konstruktion. Transmissionen känner hela tiden av effektbehovet och så fort som det behövs mer eller mindre effekt för att utföra det förutbestämda arbetet så skickas en signal till motorn som då drar på mer, eller mindre gas.
Föraren har bara att ställa in vilket motorvarv och vilken hastighet traktorn ska gå med, automatiken sköter resten. Man kan även välja om traktorn ska köra så ekonomiskt som möjligt eller prioritera maximal dragkraft.
Det finns några valmöjligheter till och i stället testar jag att ställa in en hastighet på farthållaren. Jag kan ställa in två värde som jag enkelt kan växla mellan. Jag släpper den tryckluftsassisterade handbromsen och ger order om att traktorn ska köra framåt antingen med fram/backspaken till vänster om ratten eller med körspaken. Traktorn ger sig av och motorn går upp på fullvarv. Hur snabbt traktorn ska accelerera väljes med fyra steg på baksidan av körspaken. Så fort traktorn nått vald framkörningshastighet sjunker varvet och hålls därefter på lägsta möjliga nivå för att bibehålla inställd fart.
Det går att ställa handgasen på ett minimivarvtal som aldrig understigs oavsett belastning. Anledningen är att det kan finnas ett behov av ett minimiflöde på hydrauloljan för att driva en hydraulmotor eller att man vill ha ett visst varv på kraftuttaget.
Jag kommer fram till fältet och fäller ut tallrikskultivatorn. Jag ska börja med att köra yttervarven och då tvingas jag att ändra hastighet och körriktning ofta.
Jag ställer in en maxhastighet, 0–40 km/h.
Med orörd fotgas står traktorn stilla men så fort fotgasen trampas ner ökas både motorvarv och utväxling i ett linjärt förhållande upp till max inställd fart när pedalen är i botten. Fram och back väljer jag som vanligt antingen i rattspaken eller i körspaken.
Körsättet passar bra när man kör vändtegen, använder frontlastare, kopplar maskiner eller tar andra små turer runt byggnaderna.
Transmissionen har även ett gränslastregleringsvärde som ställs in i procent. Det inställda värdet anger hur mycket motorvarvtalet tillåts sjunka innan transmissionen växlar ner. Vid vissa kraftuttagsarbeten är det kanske bättre att framkörningshastigheten sjunker och vid andra arbeten kanske det inte spelar så stor roll om varvtalet sjunker. En låg siffra prioriterar varvtalet.
Vi kör även traktorn i transport och man kan konstatera att den är bra balanserad och går mjukt och effektivt i båda arbetena.
Fendt 724 Vario har en bekväm hytt med ett stort och bra passagerarsäte. Bullernivån i hytten är 58 dBA vid tomgång, 68 dBA stillastående vid fullgas, 2 200 rpm och 70 dBA vid 42 km/h i transport på asfalterad väg med endast traktorn. Motorvarvtalet är då endast 1 400 rpm.
Traktorn är således synnerligen tyst.
Framme vid ratten är det digitala instrument med en fräck design. Om informationen ska visas där eller i höger A-stolpe är en smaksak. Däremot är det synd att det finns en stor mängd små knappar för belysning med mera framme vid ratten. De är svårare att nå där när man kör än om de suttit i högerpanelen.
Även om Fendt 724 Vario har en gedigen utrustning som standard finns det ännu mer att hänga på. Förutom det som vi har med i vidstående extrautrustningslista finns det elektronisk frontlyft, avgasbroms och hyttfjädring med tryckluft i stället som i standard, mekanisk, bara för att nämna några.
Om man vill ha större hydraulflöde finns en pump som ger 193 liter per minut och som mest kan traktorn ha fem dubbelverkande hydrauluttag bak och två fram. Ett av dem där bak kan dessutom manövreras från bakskärmen.
Motorn är tillverkad av Deutz i Tyskland och har SCR-teknik för avgasreningen. Det innebär att traktorn har två tankar, en för diesel och en för urealösningen AdBlue. Tekniken minskar bränsleförbrukningen men innebär att man måste hantera AdBlue och fylla på detta varannan gång man tankar diesel.
Motorhuven öppnas i framkant men lämnar kvar två sidoplåtar som måste tas loss separat. Det är synd. För övrigt är det enkelt att komma åt de flesta servicepunkterna på traktorn.

Nya Fendt 724 Vario är en kompakt traktor med bra köregenskaper. Den har ett takfönster som går ihop med framrutan vilket är bra vids lastararbete.

Traktorn har en fräck design vad gäller stålkastarna i fronten.

Vändradien är liten, 6,3 meter.

Traktorn har ingen dörr på höger sida.

På bakskärmarna kan man manövrera trepunkt, kraftuttag och ett dubbelverkande yttre hydrauluttag.

Fendt erbjuder även kulkoppling som standard.

Insteget till vänster är bra och här ser vi även tanken för AdBlue bredvid den vanliga dieseltanken.

Passagerarsätet är bekvämt.

Alla viktiga reglage är samlade i höger armstöd och längst fram sitter monitorn.

Motorhuven öppnas enkelt och ger bra åtkomst till motorn.

Fendt har instrumenten vid ratten och här finns även en del strömbrytare för belysning med mera.

Varioterminalen kan delas upp i fyra fönster och därmed kan man ha kontroll på traktor, redskap, autostyrning och en bild från en övervakningskamera samtidigt.

Fendt 724 Vario är tyst i transport, endast 70 dBA vid 42 km/h och 1 400 rpm på motorn.

Den steglösa transmission är bra i fält och sikten är bra bakåt över redskapet.

Fendt 724 Vario
Motor:    Sexcylindrig Deutz på 6,1 liter och 181 kW (246 hk) maxeffekt och max vridmoment 1 058 Nm vid 1 x00 rpm
Transmission:    Steglös med kopplingsfri fram/back
Däck:    540/65R30 fram och 650/65R42 bak
Bränsletank:    400 / 38 liter
Lyftkapacitet:    9 580 kg
Max hydraulflöde:    110 l/min
Max hydraultryck:    200 bar
Yttre hydraulik:    4 dubbelverkande uttag
Vikt:    7 910 kg (utan vikter)
Vändradie:     6,3 m
Serviceintervall:    Motoroljebyte xx0 timmar (xx liter), Transmissionsoljebyte 2 000 timmar (45 liter), Hydrauloljebyte xxxx timmar ( xx liter)
Kraftuttag:    540, 540E och 1 000 rpm
Pris:    1 850 000 kronor
Pris per hk:        7 520 kronor

Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering:    std
Frontvikter, 870 kg:    19 763:-
Passagerarsäte:    std
Frontlyft och pto:    65 084
Hydraulisk släpvagnsbroms:    std
Femte dubbelverkande uttag:    13 068:-
Luftfjädrad förarstol:    std
Säkerhetsbälte förare:    std
Säkerhetsbälte passagerare:    std
Vändbar förarplats:     nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    std
Framaxelfjädring:    std
Hyttfjädring:     std
Krypväxel:        std

Fem plus:
–    Bra passagerarsäte
–    Bra Varioterminal
–    Fin transmission
–    Fin sikt snett uppåt och framåt
–    Separat olja i transmission och hydraulik

Fem minus:
–    Ingen dörr höger sida
–    Dyr i inköp
–    Sidoplåtar på motorn
–    Strömbrytare i instrumentpanelen
–    B-stolpe vänster sida

Relaterade artiklar