Världspremiär för Swegreens minsta odlingsskåp inom vertical farming
Efter två års utvecklingsarbete lanserar nu Swegreen sitt minsta odlingsskåp som kan producera 70-120 grödor eller sallater per dag, detta sker som en premenurationstjänst till kunder.
Först ut är Östenssons nya butik i Norrköping. Det blir den första av flera planerade butiksodlingar i ett samarbete mellan Swegreen och Östenssons.
Swegreen och Östenssons lanserade sin första butiksodling på onsdagen den 22 mars i år, med ambition att flera rullas ut i Östenssons butiker i Östergötland. Den nya butiksodlingen gör det möjligt för kunderna att köpa dagsfärska, lokalt odlade bladgrönsaker (sallat och örter) på plats i butiken. Samarbetet mellan Swegreen och Östenssons kommer att bidra till en mer hållbar och miljövänlig livsmedelsproduktion.
Det nya samarbetet är en del av Swegreens initiativ för att revolutionera livsmedelsindustrin genom att erbjuda mer hållbara och lokala alternativ för konsumenterna genom partnerskap med livsmedelskedjor över hela Sverige. Att odla grönsaker direkt i butik bidrar till en mer hållbar konsumtion med minskat behov av långa leverantörskedjor och minskade transportkostnader som följd, vilket i sin tur minskar koldioxidutsläppen.
Östenssons är en fristående livsmedelskedja i Östergötland, med butiker i Motala, Vadstena, Skänninge, Borensberg och Linköping. Nu när Östenssons lanserar sin första butik i Norrköping gör man det samtidigt med sin första butiksodling.
– Vi är stolta över att lansera vår första Instore-farm med Östenssons, en av de ledande fristående livsmedelsbutikskedjorna i Sverige. Vi är övertygade om att det här samarbetet kommer att bidra till en mer hållbar livsmedelsproduktion och att det här är ett första steg mot ett strategiskt partnerskap. Vår teknik möjliggör att vi kan erbjuda grödor av högsta kvalitet till våra kunder, och det till mycket konkurrenskraftiga priser, säger Swegreens vd, Pierre Mohlin.
Östenssons vd, Anders Lindblom, är också entusiastisk över samarbetet:
– Vi ser fram emot att lansera vår första butiksodling tillsammans med Swegreen. Vi tror att det här initiativet kommer att vara till stor fördel för våra kunder med mer lokala och hälsosamma alternativ till rätt pris, en attraktiv ”shopping experience” samtidigt som det hjälper oss att minska vår klimatpåverkan.