Världspremiär i Detroit: Tiguan GTE Active Concept
På bilsalongen i Detroit presenterar Volkswagen konceptbilen ”Tiguan GTE Active Concept” – en SUV med laddhybriddrift och elektrisk fyrhjulsdrift.
Nya Tiguan, som lanseras på den svenska marknaden i vår, markerar starten på Volkswagens SUV-offensiv. Det är den första SUV:en som byggs på Volkswagens modulära plattform MQB. På Detroitsalongen presenteras nu en konceptbil som baseras på nya Tiguan. Med Tiguan GTE Active Concept demonstreras de tekniska möjligheter som MQB ställer till förfogande för nästa generation av SUV:ar. Det primära målet med konceptbilen har varit att kombinera laddhybridteknik med utmärkt offroad-prestanda.
− Tiguan GTE Active Concept visar upp potentialen för Volkswagens laddhybridsystem. Den kraftfulla fyrhjulsdriften säkerställer att en SUV som Tiguan levererar offroad-prestanda även vid 100 % eldrift, säger Herbert Diess, chef för märket Volkswagen.
10 viktiga fakta om Tiguan GTE Active Concept:
Stor potential: Tiguan GTE Active Concept kombinerar effektiv laddhybriddrivning med offroad-prestanda.
Laddhybrid: Bilen drivs av en bensinmotor (150 hk) och två elmotorer (54 resp. 115 hk).
Fyrhjulsdrift: Lösningen gör det möjligt att köra med fyrhjulsdrift oberoende av batteriets laddningsnivå.
Utsläppsfri: I elläget har Tiguan GTE Active Concept en räckvidd på upp till 32 km.
Effektivitet: Tiguan GTE Active har en bränsleförbrukning på 3,1 l/100 km och en total räckvidd på 933 km.
Offroad-design: Detaljer i konceptbilens offroad-design kan komma att användas för serietillverkade modeller.
Offroad-prestanda: Högre markfrigång och större frigångsvinklar både fram och bak.
Offroad-knapp: Via nya 4MOTION Active Control kan flera olika körprogram aktiveras.
Intuitiv geststyrning: Det nya infotainmentsystemet är försett med en 9,2″-display och kan på ett mycket intuitivt sätt styras med enkla gester.
Ny SUV-generation: Tiguan GTE Active Concept är baserad på den helt nyutvecklade andra generationen av Tiguan.
En bensinmotor och två elmotorer
Konceptbilens laddhybridbaserade fyrhjulsdrift består av en turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI) på 150 hk/250 Nm, en elmotor fram på 54 hk/220 Nm och en elmotor bak på 115 hk/270 Nm.
Bilen kan köras upp till 32 km på ren eldrift. En batterikapacitet på 12,4 kWh och en bensintank på 64 liter ger Tiguan GTE Active Concept en total räckvidd på 933 km enligt körcykeln. Den blandade förbrukningen är 3,1 l/100 km.
Litiumjonbatteriet kan laddas externt via kabel eller via TSI-motorn under körning. Växellådan är en 6-växlad DSG som har tagits fram speciellt för hybriddrivningen.
Olika körprofiler
Tiguan GTE Active Concept har tre olika drivlägen: ”E-Mode”, ”Hybrid” och ”GTE”. E-Mode och GTE aktiveras genom separata knappar på mittkonsolen. När föraren trycker på någon av knapparna en andra gång, går bilen tillbaka till hybridläget.
Bilen startar automatiskt i det helelektriska läget E-Mode. I detta utsläppsfria läge når bilen en toppfart på 120 km/h och som tidigare nämnt en räckvidd på upp till 32 km.
Vid normala körförhållanden är det elmotorn på bakaxeln som står för drivningen, men om systemet registrerar att väggreppet börjar släppa kopplas även elmotorn på framaxeln in på bråkdelar av en sekund.
Elmotorn fram kopplas också in när föraren väljer något av fyrhjulsdrifts- eller offroad-programmen via det nyutvecklade systemet 4MOTION Active Control. Detta system gör det enklare att individuellt anpassa fyrhjulsdriften efter rådande förhållanden, vilket gör körningen ännu säkrare. Via ett vred på mittkonsolen kan föraren välja någon av de fem profilerna:
“Onroad” (med underlägena “Eco”, ”Sport”, “Comfort”, ”Normal” och ”Individual”)
“Offroad” (med “Rocks”, “Sludge & Sand” och “Gravel”)
”Charge” (batteriet laddas under körning)
”Battery Hold” (energiinnehållet i batteriet håller sig konstant)
”Snow”
När batteriets laddning sjunkit till sin miniminivå och systemet indikerar att elmotorn bak behöver extra energi vid exempelvis offroadkörning, slår drivningssystemet automatiskt över till ”Hybrid”.
Den främre elmotorn används då enbart som en generator, som drivs av TSI-motorn för att leverera kraft till elmotorn på bakaxeln. Eftersom kraften som driver bakaxeln flödar via kabel och inte mekaniskt, kallas detta för en “elektrisk kardanaxel”. Eftersom TSI-motorn driver den bakre elmotorn via den främre elmotorn i offroad-läge är fyrhjulsdrift tillgänglig även när batteriets laddningsstatus är låg.
Batteriet kan laddas via regenerativ bromsning och utnyttjar automatiskt TSI-motorn och/eller elmotorn, beroende på körsituationen. Föraren kan också aktivt påverka detta med batterifunktionsläget.
“Coasting”. Så fort föraren lyfter foten från gaspedalen och om batteriet är tillräckligt laddat stängs TSI-motorn och elmotorerna av och frikopplas från drivlinan. Detta kallas “Coasting” (frihjul) och ger inga utsläpp.
“Återvinningsläge”. Om föraren lyfter foten från gaspedalen eller trampar på bromspedalen när batteriet inte är tillräckligt laddat, används de bägge elmotorerna som generatorer som återvinner bromsenergi och lagrar denna i form av elektricitet i litiumjonbatteriet. Även i detta fall stängs TSI av och frikopplas.
Körning med TSI. När endast bensinmotorn driver bilen agerar konceptbilen som en vanlig framhjulsdriven bil. Tack vare den effektiva 1,4-liters turboladdade och direktinsprutade motorn är Tiguan GTE Active Concept även i detta läge en mycket bränsleekonomisk bil.
Genom ett enkelt tryck på ”GTE”-knappen kan föraren gå över till läget ”GTE” som gör Tiguan GTE Active Concept riktigt sportig. GTE-läget är en exklusiv funktion för alla laddhybrider från Volkswagen. Det man märker är att karakteristiken för gaspedalen, växellådan och styrningen då blir häftigare. Samtidigt får TSI-motorn en mer prestandainriktad karaktär.
I GTE-läget arbetar dessutom TSI-motorn och elmotorerna tillsammans, så kallad ”boosting”, för att tillhandahålla hela systemeffekten på 225 hk och det maximala vridmomentet. I detta läge har Tiguan GTE en toppfart på 193 km/h och accelererar 0-60 mph (97 km/h) på bara 6,4 sekunder.
Högre markfrigång
Tiguan GTE Active Concepts offroad-look kännetecknas av bland annat hasplåtar i aluminium, takmonterade extraljus, omdesignade stötfångare och 16-tums terränghjul. Jämfört med ”vanliga” Tiguan är markfrigången på konceptbilen höjd med 45 mm till 225 mm. Även rampvinkeln och frigångsvinkeln fram och bak är större. Konceptbilen är lackad i ”Dragon Red Metallic”. Detaljer i konceptbilens offroad-design kan komma att användas för serietillverkade modeller.
Nytt infotainmentsystem med geststyrning
Den femsitsiga konceptbilen bjuder också på ett nytt infotainmentsystem med en 9,2″-display med högklassig glasyta. Geststyrning (handrörelser) är en finess som ersätter traditionella knappar och vridreglage, vilket bidrar till både bättre komfort och säkerhet. App-Connect gör så att infotainmentsystemet kan sammankopplas med smartphones från Apple och med Androidsystem.
Den stora bilsalongen i Detroit, North American International Auto Show (NAIAS), går av stapeln 11-24 januari.