Världspremiär för Mercedes Vito 4×4 i Sverige
Nu är det dags för världspremiär för den 4-hjulsdrivna versionen av Mercedes-Benz Vito. En premiär som passande nog förlades till Arvidsjaur! Det är andra gången på ett halvt år som Mercedes väljer att ta den internationella motorpressen till Sverige för en världspremiär.
Redan i samband med lanseringen av nya Mercedes-Benz Vito i höstas stod det klart att bilen som första i sin klass skulle gå att få med antingen fram-, bak- eller fyrhjulsdrift. Nu är den fyrhjulsdrivna versionen klar för säljstart.
En skåpbil med 4-hjulsdrift är ett måste för många i Sverige. Inte bara med tanka på våra vintrar med snö och halka, utan också för alla de som i sitt jobb måste lämna asfalten. Till exempel för att köra in på ett lerigt bygge eller bara in på en gräsmatta.
Vitos 4-hjulsdrift bygger på samma tekniska principer som den hos Mercedes personbilar. Grunden är tekniken i bakhjulsdrivna Vito med 7-växlad automatlåda med vridmomentsomvandlare och elektroniskt styrd bromskraftfördelning. En fördelningslåda fördelar i normalfall kraften 45/55 (fram/bak) och det elektroniska traktionssystemet 4ETS bromsar direkt upp ett hjul som förlorar greppet. På så sätt räcker det med att ett enda hjul har grepp för att du ska komma loss – effekten är i princip densamma som i en bil med tre diffspärrar.
Perfekt som utryckningsfordon.
De fyrhjulsdrivna varianterna av Vito har alla den starka 119 BlueTEC motorn. En 4-liters diesel på 190 hk och 440 Nm som ger en maximal toppfart på 199 km/tim. Något som kan göra 4-hjulsdrivna Vito till en mycket intressant bil för blåljus-sektorn.
Tack vare avgasrening med AdBlue insprutning klarar den redan de miljökrav enligt Euro6 som ännu inte trätt i kraft.
ECO start/stop gör att motorn stängs av automatiskt vid tillfälliga stopp, och sedan startar igen med samma automatik. Det bidrar till den låga bränsleförbrukningen på bara 0,64 l/milen.
En smart detalj är att fyrhjulsdriften inte gjort bilen högre. Med en total höjd på bara 1,91 m har den inga problem med att komma in i de flesta garage.
Vid Euro NCAP’s krocktest i höstas fick nya Vito högsta betyget – 5 stjärnor.
Oavsett drivning kan Vito fås som skåp, Mixto (halvglasad) eller Tourer (helglasad med upp till åtta sittplatser).