ANNONS

Vätgas i Renault transoportbilar

Renault utökar sitt transporbils-erbjudande med vätgas. Sedan 2014 har företaget testat vätgastekniken, som utvecklats tillsammans med Symbio (ett Michelin-dotterbolag). Fordonen är utrustade med en bränslecellsbaserad räckviddsförlängare som 10 kW extra effekt, vilket ökar räckvidden för MASTER Z.E. vätgas och för KANGOO Z.E. vätgas med mer än 350 km. En annan stor fördel med vätgas är att laddningen endast tar fem till tio minuter. Vätgas uppfyller kraven från yrkeschaufförer som kör längre sträckor än vad elfordonen idag erbjuder.

MASTER Z.E. vätgas (som lanseras under första delen av 2020) får tredubblad räckvidd – från 120 km till 350* km – och erbjuds som skåpbil (två versioner) och chassihytt (två versioner). Vätgasbehållaren, som är placerade under bilen, kommer att öka mångsidighet utan att kompromissa på lastvolymen från 10,8 m3 till 20 m3 och med en ökad vikt på 200 kg.

KANGOO Z.E. vätgas, som introduceras i slutet av 2019, kommer öka räckvidden vid verklig körning och erbjuda den längsta räckvidden på eltransportbilsmarknaden idag med 370 km* (vs 230 km WLTP KANGOO Z.E.). KANGOO Z.E. vätgas har en lastvolym på 3,9 m3, trots extravikt på 110 kg, och kommer lanseras initialt i Frankrike till ett pris av € 48 300 ex. moms (inklusive batteriköp och inklusive klimatbonus).

De vätgasdrivna elbilarna drivs av en bränslecell som kombinerar vätgas från bilens tank med syre från luften för att producera el (och driva elmotorn). Bilarna möter de miljöutmaningar som finns för transporter i storstäderna och de erbjuder ökad räckvidd, snabb vätgasladdning (från 5-10 minuter) och enkelt underhåll. Fördelarna gör att vätgasdrivna elfordon är speciellt lämpade för olika typer av transporter, i och utanför storstaden.

Syftet för Renault är att erbjuda yrkeschaufförer en kompletterande skräddarsydd lösning med MASTER Z.E. vätgas och KANGOO Z.E. vätgas.

Relaterade artiklar