ANNONS

Den viktiga transmissionen

Vad som är viktigast i en traktor kan man alltid diskutera, men utan motor, drivlina, axlar, hjul och reglage är det svårt att utnyttja maskinen.
När det gäller motorer finns det i dagens traktorer tre-, fyra- och sexcylindriga dieselmotorer att välja på om man ser det grovt. Vad gäller transmissioner är urvalet betydligt större. För några år sedan trodde nog många att steglösa lådor skulle erövra hela marknaden, men nu ser det inte ut om att det blir fallet. Intresset för steglös transmission är fortfarande stort hos kunderna, men beroende på hur traktorn ska användas är det inte säkert att det är det bästa. John Deeres e23, en fullpowershift med 23 växelsteg framåt och 11 bakåt som körs automatiskt är ett intressant alternativ. Den körs som en steglös låda, men kan överföra mer kraft med mindre förluster än CVTer. För att göra den effektiv har den 14 steg i intervallet 2,5 till 16 km/h, men med längre steg efter det.
Automatiska semipowershifter i sin tur har den fördelen att de kan erbjuda många växelsteg utan att blir för stora. För användaren blir det som att köra en automatväxlad bil men då kraften från motor till hjul vid flera hastigheter enbart tar den mekaniska vägen blir effektförlusterna små jämfört med en steglös transmission.
Transmissionsfabriken i franska St Dizier låg långt fram med teknik inom semipowershift. I fabriken tillverkades transmissioner till David Brown och därefter till Case  och sen Case IH. Men man han bara fram till fyra powershiftsteg innan CNH, koncernen som bildades i november 1999 då Case IH och New Holland gick ihopa. Året efter tvingades CNH sälja fabriken i St Dizier till italienska Argo, som ett krav från konkurrensmyndigheterna.
Fabriken i St Dizier jobbade vidare och levererade transmissioner till fabriken i brittska Doncaster, före detta Case IH, men som efter alla CNHs påtvingade försöäljningar också hamnade hos italienskas Argo och som från år 2002 började tillverka McCormick där.
McCormick, blev den första trakotorn att erbjuda en semipowershift med fyra grupper och åtta powershiftsteg. Egentligen en helt unik konstruktion men som inte fick något genomslag på marknaden då fabrikatet var litet i Europa.
Men nu börjar de andra tillverkarna anamma tekniken och det senaste är Deutz-Fahr RC Shift med sex powershifteg och fem elhydrauliskt manövrerade grupper. Med denna transmission får man 30 växelsteg fram och back och därmed många hastigheter med små effektförluster.
Transmissionen finns som ett alternativ till den vanliga steglösa lådan i Deutz-Fahr.
Som förare behöver man inte fundera så mycket över de 30 växelstegen. På åkern väljer man en hastighet och sen väljer traktorn själv motorvarvtal och utväxling så att bränsleförbrukningen blir så liten som möjligt.
I transport är det bara att trampa på gasen och sen accelererar traktorn från 0 till toppfart. Deutz-Fahr RC Shift klarar 72 km/h på de marknader där det är tillåtet.
namnlo%cc%88st-1transmission-1transmission-2

Relaterade artiklar