Viktigt byta kylarvätskan
Efter en lång kall vinter, förhoppningsvis utan motorhaverier, är det lätt att tro att glykolblandningen i traktorernas kylare är okej och klararde man sig denna vintern klarar man sig för all framtid.
Men det är fel. Kylarvätskan ska bytas då och då precis som motoroljan. Glykolen man blandar upp med vatten är inte enbart till för att förhindra frysning av vätskan. Glykolen innehåller en mängd additiv som förhindrar kalkutfällning från vattnet samt medverkar till att packningar, pump, termostat, mm inte slits i förtid. Genom att köra för länge med samma blandning i kylaren försämras dessa egenskaper i kylarvätskan och komponenter i motorn slits i förtid.
Ren glykol är inte heller det bästa frostskyddet. Bäst frosskydd får man när man blandar lika delar vatten med glykol. Då klarar man sig till 33–38 minusgrader.
Det finns emellertid ingen anledning att ha en 50/50 blandning i geografiska områden där det inte blir så kallt. Ju mer glykol man har i vätskan ju tyngre går den att pumpa runt. Det stjäl effekt från motorn samtidigt som kylningsegenskaperna försämras.