ANNONS

Volkswagen introducerar cylinderavstängning

Nu tar Volkswagen nästa stora steg för att minska bränsleförbrukningen. Biltillverkaren blir först i världen med cylinderavstängning i en massproducerad fyrcylindrig överladdad motor. Innovationen introduceras i början av 2012 och debuterar i den nya 1,4 TSI-motorn.
Genom att temporärt stänga av två av fyra cylindrar när motorn går med låg eller medelhög belastning reduceras bränsleförbrukningen med 0,4 liter per 100 km i NEDC-körcykeln. Kombinerat med start/stopp-funktion blir bränslebesparingen upp emot 0,6 liter per 100 km.
Systemet gör bäst nytta i måttlig och jämn fart; i 50 km/h på treans eller fyrans växel blir bränslebesparingen nära 1 liter per 100 km. Den nya bränslesnåla TSI-motorn kommer därmed med god marginal att uppfylla den framtida utsläppsstandarden EU6.
Cylinderavstängningen i 1,4 TSI aktiveras när varvtalet ligger mellan 1 400 och 4 000 varv per minut och vridmomentet mellan 25 och 75 Nm, vilket motsvarar nästan 70 procent av EU-körcykeln.
En sensor i gaspedalen känner av förarens körstil. Så fort föraren trampar tillräckligt hårt på gaspedalen, aktiveras omärkligt den tredje och fjärde cylindern. Cylinderavstängningen aktiveras därmed inte vid ojämn fart och vid sportigare körstil.
Den högeffektiva motorn äventyrar inte körkomforten; tack vare sin fina motorbalans kommer 1,4 TSI fortfarande att vara både tyst och relativt vibrationsfri.

Relaterade artiklar