Volkswagen ökade kraftigt i Sverige under 2010
År 2010 blev ett mycket bra år för Volkswagen i Sverige. Totalt registrerades det in 35 692 Volkswagen-bilar på den svenska bilmarknaden. Det var en ökning med 55 procent jämfört med 2009. Och för sjätte året i rad ökade man sin marknadsandel och var vinnaren på svensk bilmarknad med den största ökningen sett till procentenheter.
Den svenska bilmarknaden återhämtade sig rejält under 2010. Det gällde inte minst för det näst största märket på marknaden, Volkswagen, som kunde notera en ökning av antalet registrerade bilar med 55 procent, vilket var klart bättre än marknaden i stort.
Under året registrerades det totalt in 35 692 Volkswagen-bilar (23 092 2009).
Detta var sjätte året i rad som märket ökade sin andel av den svenska bilmarknaden. År 2004 låg marknadsandelen på 8 procent och sedan dess har den ökat stadigt. När 2010 summeras kan det konstateras att Volkswagen har 12,3 procent av den svenska bilmarknaden (10,8 procent 2009). Volkswagen är därmed det märke som ökat mest i procentenheter på marknaden.
– Vi är inne i en mycket positiv trend. Våra volymmodeller Passat och Golf har sålt oerhört bra. De är tvåa respektive trea på marknaden och då ska man veta att vi sålde slut på den gamla generationens Passat redan före sommaren. Det är egentligen inte förrän alldeles nyligen vi började ta upp beställningar på nya Passat som vi lanserar inom några veckor, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.
Under 2010 har man dessutom introducerat flera nya bilmodeller som alltmer kommer att kunna märkas i registreringsstatistiken det kommande året. Det rör sig bland annat om Touareg, Touran och den stora familjebilen Sharan.
– Vi kommer inte heller att ligga på latsidan under 2011 eftersom det ligger i vår plan att introducera ett antal nya bilar även detta år, säger Sten Forsberg som gärna lyfter fram ett starkt varumärke och modellprogram i kombination med ett motiverat återförsäljarnät som bakgrund till framgångarna.