ANNONS

Volymtillväxt i dagligvaruhandeln under november

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,4 procent under november 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Kalendereffekten för november beräknas till -1,4 procent, vilket beror på att månaden innehöll en fredag färre än föregående år. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,8 procent under november månad.
Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick i november till 3,1 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till 0,3 procent. Justerat för både inflation och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 1,7 procent.
– Försäljningsutvecklingen i november visade volymtillväxt och markerar därmed den tredje månaden i rad med volymuppgång. Det ekonomiska läget vänder sakta uppåt, där hushållens stärkta köpkraft bidrar till ökad volymtillväxt i branschen. Justerat för inflation och kalendereffekter uppvisade november den näst högsta tillväxten i år, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i november till 3,3 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade under månaden med 4,4 procent. Hemleverans ökade med 5,9 procent och upphämtning i butik ökade med 2,4 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i november till 4,5 procent.
– E-handelsförsäljningen fortsätter att växa och visar nu tillväxt för nionde månaden i följd. E-handelsandelen ligger på en fortsatt stabil nivå, men brukar minska något under december då många konsumenter är lediga över jul och nyår och i större utsträckning handlar i fysiska butiker, avslutar Karin Brynell.

Dagligvaruindex för december publiceras 16 januari.

Relaterade artiklar