19 % biodrivmedel 2016
Andelen biodrivmedel i transportsektorn uppgick 2016 till ca 19 % räknat på energibas utifrån EU:s biodrivmedelsdirektiv dvs inte inkluderat el eller dubbelräkning. Allt enligt preliminär statistik från SPBI.
Av de totala transporterna 2016 på energibas stod diesel för ca 48,1 %, bensin för 32 % och biodrivmedel ca 19 %. Den största produkten inom biodrivmedelspoolen var låginblandad HVO med 10 % eller 944 000 m3 och därefter HVO ren med 2,8 % eller 260 000 m3.
HVO är en syntetisk diesel som har samma kemiska egenskaper som en vanlig diesel, men med förnybar råvara. Idag tankar man som konsument upp till 50 % förnybar diesel när man tankar vanlig diesel på drivmedelsstationen.
HVO kan framställas från flera olika råvaror. De senaste uppgifterna som är från 2015 visar att ca 30 % av HVO:n framställdes från slaktavfall, 15 % kom från palmolja och råtallolja bidrog 2015 med ca 15 %. Den palmoljebaserade HVO:n som finns i Europa omfattas av certifiering enligt ett av EU-kommissionens godkänt certifieringssystem. Tyskland var 2015 det största ursprungslandet för råvara till HVO på den svenska marknaden.
Ulf Svahn VD SPBI:
– Mycket bra att biodrivmedelsandelen stiger i Sverige, vi ska dock vara medvetna om att EU-kommissionen helt vill fasa ut grödebaserade biodrivmedel, som idag utgör ca 50 % av de biodrivmedel som finns på vägarna i Sverige. Det är ett stort hot mot framtida svensk biodrivmedelsutveckling.