30 fots tröskor på väg från Laverda
Den italienska tröskfabriken Laverda i Breganze har haft lite olika ägarstruktur och varumärken. Först köptes bolaget upp av italienska Fiat och forsatte därmed under eget varumärke. När Fiat köpte Ford kunde man på vissa marknader köpa Laverdatröskor med namnet New Holland. När Case IH och New Holland fusinerade hösten 1999 tvingades det nybildade CNH sälja ett antal produktionsanläggningar, däribland fabriken i Breganze. Laverda som fabrik och varumärke övertogs år 2000 av italienska Argo, företaget bakom Landini och McComrick (även det sistnämnda kom Argo över år 2000 från CNH). Tröskorna från Breganze såldes under en tid både som Laverda och McCormick.
Nästa steg i utvecklingen var att Agco behövde nya tröskor i varumärkena Challenger, Fendt och Massey Ferguson i mellanklassen och vände sig till Argo för att få dem producerade i Breganze. Sedan år 2007 äger därför Agco 50 procent av fabriken i Breganze.
I dag arbetar 500 personer i anläggningen som producerar cirka 900 tröskor i år. Det är en ökning med hela 21 procent jämfört med 2009. Inte illa med tanke på konjunkturnedgången. I EU såldes det 4 314 trsökor under perioden september 2009 till maj 2010, att jämföras med 6 500 tröskor samma period ett år tidigare.
Omsättningen i fabriken år 2009 uppgick till 93 miljoner euro.
En anledning till att produktionen ökar i Breganze är att Agco stängde sin tröskfabrik i Randers, Danmark den 9 juli i år och alla de tröskor som tillverkats där flyttas nu till Breganze.
När Agco nu flyttar sin trösktillverkning från Randers till Breganze kommer även de stora åttaskakarmodellerna att marknadsföras under varumärket Laverda.