ANNONS

7 traktorer i final

Juryn för Tractor of the Year har utsett de traktorer som gått till final 2013. Det är totalt sju traktorer i fältklassen och sex i klassen för specialtraktorer. I fältklassen är det Case IH Farmall 115 U Pro, Claas Axion 950, Deutz-Fahr Agrotron 7250TTV, John Deere 6210R, Massey Ferguson 7626 Dyna-6, New Holland T5.115 samt Valtra N163.
Startfältet är således en aning ojämnt för den tekniska specifikationen skiljer ju onekligen en hel del mellan de stora från Claas, Deutz-Fahr, John Deere och Massey Ferguson jämfört med de två från CNH, Case IH Farmall och New Holland T5, medan finska Valtra N163 ligger någon stans mitt emellan. Men det har ingen större betydelse. I Tractor of the Year nomineras alla nya traktorer som är intressanta för kunderna och så långt är det jämnt mellan de sju.
Det juryn nu tittar på och bedömer för varje traktor är motor, transmission, hydraulik, elektronik, hyttkomfort, nya tekniska lösningar samt priset per hästkraft. I juryn för Årets Traktor finns det i dag drygt 20 medlemmar från olika länder i Europa och undertecknad är representant för Sverige. Vi i juryn kommer nu att testköra samtliga finalister noga och lämna våra svar. På onsdag den 7 november på den internationella lantbruksutställningen Eima i Bologna kommer vinnarna att tillkännages. Då delas det ut pris till bästa traktor, som får titeln Tractor of the Year 2013, till den finaste traktorn som blir utsedd till The Golden Tractor 2013 för bäst design, samt till den bästa specialtraktorn som får titeln Best of Specialized 2013.
De sex i den klassen är Carraro SRH9800, Goldoni Roni 50, Kubota 8540 DTNQ, Massey Ferguson 3660S, New Holland T4060F och Same Frutteto3 110. Det är traktorer för vin- och fruktodling samt andra specialuppdrag som fastighetsskötsel och parkarbete.

Störst bland finalisterna är Claas Axion 950. Traktorn var först med att spränga 400-hkgränsen för konventionella traktorer då den kom ut hösten 2011. Motorn är tillverkad av Fiat Powertrain och har sex cylindrar och 8,7 liters cylindervolym. Maxeffekten är 301 kW (410 hk) och transmissionen är steglös.

Farmall är små enkla traktorer från Case IH. De finns i flera olika versioner och U är den mest exklusiva. Case IH Farmall 115 U Pro har en fyrcylindrig motor på 74 kW (100 hk) och transmissionen består av upp till 24 växlar fram/back och separat vändväxel, dock ej kopplingsfri.

Deutz-Fahr Agrotron 7250TTV har steglös transmission och sexcylindrig Deutzmotor på 194 kW (263 hk). Avgasreningen sker med SCR-teknik vilket innebär att traktorn även har tank för AdBlue.

6R-serien från John Deere kom ut på marknaden redan i fjol, men då var det 7R som gick till final. John Deere 6210R är störst i serien och ger 154 kW (210 hk) som nominell effekt från motorn. De finns med fem transmissionsalternativ; semipowershifterna AutoQuad Plus, PowerQuad Plus och AutoQuad Plus EcoShit samt den steglösa AutoPowr. Till det kommer en helt ny växellåda med 3 grupper och 8 powershiftsteg. Den har en dubbellamellkoppling och växlar snabbt och automatiskt i grupperna. Den heter Direct Drive och kommer att vara nästan lika bra som den steglösa transmissionen men tar mindre bränsle.

Massey Ferguson presenterad sin nya 7600-serie i fjol och då var den största steglösa 7624 Dyna-VT i final. Efter det har serien utvecklats med fyra mindre och en större modell, samtliga finns precis som tidigare med såväl steglös- som semipowershifttransmission. I årets final är det 7626 Dyna-6 med fyra grupper och sex powershiftsteg som är i final. Motoreffekten är cirka 190 kW (258 hk)

New Holland T5.115 är störst i denna nya serie som är efterföljaren till den populära TL-serien. TL-serien blev ju sneare TL-A och dörefter T5000 för att nu heta T5. New Holland T5-115 har en fyrcylindrig motor på 84 kW (114 hk) och en stor mängd transmissionsalternativ att välja mellan, alla med mekaniska grupper och powershift samt kopplingfri fram/back.

Valtra N163 visades första gången på Agritechnica 2011. Det är den största fyrcylindriga traktorn på marknaden och maxeffekten är 126 kW (171 hk) med effektboost. Transmissionen i Valtra N163 är antingen semipowershiften Versu eller den steglösa Direct.

Relaterade artiklar