ANNONS

Agco satsar på vätgas

Ingenjörerna på Agcos traktorfabrik i franska Beauvais samarbetar nu i ett nybildat konsortium för att utveckla vätgastankar att användas i traktorer och maskiner och ute på gårdar för framtidens traktorer med vätgasmotorer.

Hur vätgasen ska hanteras i traktorn eller den självgående maskinen samt ute på gårdar är en nyckelfråga som måste lösas innan traktorer med vätgasmotorer kan användas i praktiken.
JCB har under några år utvecklat en vätgasmotor ur sina befintliga dieselmotorer. Motorn blir som en blandning mellan diesel och bensin rent konstruktionsmässigt och den brittiska maskintillverkaren har testat dessa vätgasmotorer i flera olika maskiner och har nu fått godkännande om kommersiell försäljning av maskiner med vätgasmotorer i ett antal länder i EU.
Men utan vätgas och utan en tank att förvara bränslet i blir det inte många affärer.

Brett projekt
Därför är det intressant att Agco nu tar tag i lagringsfrågan och samarbetet är brett. Förutom Agco ingår de franska företagen Cetim, IPC, IFTH, Raigi och OliKrom i konsortiet.
Ombordlagring är en avgörande komponent i vätgasdrivna terrängfordon. För att lagra tillräckligt med vätgas för att uppfylla driftcykelkraven måste den komprimeras i ett litet utrymme under högt tryck.
Projektet omfattar åtta steg, inklusive analys, tillverkning och inledande tester av tankdesignen, för att säkerställa genomförbarhet och en tydlig väg till industrialisering och integration i en framtida Massey Ferguson-vätgastraktor. Målet är att skapa förtroende för att maskinen kommer att uppfylla de höga prestandakrav som krävs i fält.
Projekt heter Arhystote och har säkrat en finansiering på 4,4 miljoner euro, fördelat mellan medlemmarna i konsortiet och den franska staten.

Vätgasdriven MF
– Den utsläppsfria demonstrations­traktorn kommer att baseras på egenskaperna hos den konventionella Massey Ferguson-traktorn i mellanklassegmentet och dra nytta av Massey Fergusons Eco-design-strategi samt den fulla potentialen hos en mycket kapabel Agco Power-motor, säger Frédéric Cavoleau, chefsingenjör i Beauvais.
Detta motorkoncept kommer att medföra betydande utvecklingskostnadsbesparingar för traktorn som helhet, eftersom det bygger på en välbekant design och arkitektur. Dessutom är kyl-, transmissions- och hydraulsystemen liknande de som används i dieselmotorer, samtidigt som de nyutvecklade vätgastankarna sömlöst integreras under hytten.

Vätgas är ett intressant drivmedel som kan ersätta bensin och diesel utan att traktorns prestanda och konstruktion förändras märkbart.
Nackdelen med vätgas är att det går åt mer energi att utvinna denna gas från vatten än vad vätgasens energiinnehåll utgör.
Att förbruka 3 kWh el för att erhålla 1 kWh vätgas är inget en ekonom jublar över.
Men med allt mer förnyelsebar energi, som vind- och solkraft, kommer det under dygnet uppstå allt fler tillfällen med överskott på elektricitet och då är det smart att producera vätgas i stället för att energin går förlorad. Vätgas i en tank kan lagras hur länge som helst.

– Bland flera alternativa lösningar är en ökad användning av vätgas en hörnsten i den nödvändiga energiomställningen. Vätgas lämpar sig perfekt för tunga terrängfordon såsom traktorer vilket gör att vi kan hålla vårt globala löfte om att erbjuda lantbrukare över hela världen pålitliga, tillgängliga och lättanvända produkter och tjänster för ett hållbart jordbruk, säger Thierry Lhotte, chef för Massey Ferguson i Europa och Mellanöstern.

 

 

Relaterade artiklar