Agrolux stärks
Agrolux plogar fortsätter som ett självständigt varumärke i Sverige, Norge, Finland och Baltikum samt Nya Zeeland. Det är beskedet från ägaren Kongskilde. Hänsyn till starka marknadspositioner och återförsäljare är orsaken.
Kongskilde är i gång med genomförandet av verksamhetens ”One Brand”-strategi, där man fokuserar på varumärket Kongskilde, som också omfattar ett komplett plogprogram för övriga marknader. Men med hänsyn till varumärkets betydelse och traditioner, fortsätter Agrolux oförändrat på nämnda starka marknader.
– Agrolux är känt för en mycket hög kvalitet och har mycket starka marknadspositioner i Norden och Baltikum. Därför har vi efter noggrannt övervägande valt att fortsätta med att marknadsföra Agrolux i Sverige, Norge, Finland, Baltikum och Nya Zeeland, säger Allan Hansson, som är försäljningschef för Agrolux.
Det betyder, att de nuvarande återförsäljarna fortsätter att sälja och serva Agrolux plogar. Det finns starka band och traditioner knutna till Agrolux, som ursprungligen hette Fiskars. Planen är, att det redan breda sortiment av plogar skall stärkas.
Agroluxplogarna produceras på Kongskildes fabrik i Överum. Fabriken i Överum har produceret plogar i 165 år, och investerar just nu i ny helautomatisk line för bearbetning, formning och härdning av slitdelar.