ANNONS

Ammoniak i tanken – inget CO2 utsläpp med avgaserna

Japanska Toyota har kommit långt med en förbränningsmotor som drivs av ammoniak. Fördelen är att det inte blir några koldioxidutsläpp vid förbränningen men för att nå klimatmålen krävs ett nytt sätt att producera ammoniak jämfört med i dag.

Ammoniak används för att framställa kvävegödsel och det går åt stora mängder energi för att utvinna ammoniak ur luten. De vanligaste energikällorna inom gödselindustrin är i dag naturgas och kol vilket innebär stora koldioxidutsläpp vid produktion av ammoniak. För att en förbränningsmotor som driva av ammoniak ska bli intressant krävs att bränslet framställd med energi som inte släpper ut så mycket koldioxid, exempelvis kärnkraft, vattenkraft, vind- eller solel.
Men att Toyota har kommit långt med en ammoniakdriven förbränningsmotor är ändå intressant och det har inte varit enkelt.
Ammoniakens sammansättning av en kväveatom och tre väteatomer, alltså helt utan kolatomer, gör den extra aktuell i en tid när koldioxidutsläpp ständigt diskuteras.
Ammoniak har hög energitäthet vilket gör den idealisk för användning inom sektorer med stort kraftbehov såsom transportindustrin eller lantbruket.
Utmaningen har varit att få till en tillräckligt snabb förbränning av ammoniak, något Toyota enligt uppgift löst.
Den motor Toyota tagit fram och som drivs med ammoniak har fyra cylindrar och totalt två liters slagvolym. Den ger totalt 161 hästkrafter.
På Toyota anser man att ammoniakmotorn kommer slå ut elmotorn.

Relaterade artiklar