Ny analys av läget för biodrivmedel i Sverige och EU
En ökad användning av biodrivmedel är en viktig förutsättning för att klara transportsektorns klimatutmaningar på kort och på medellång sikt. Sverige tillhör de länder som har högst användning av biodrivmedel i vägtransportsektorn och flyget planerar att öka sin andel. Men samtidigt finns en oro för att det inte ska vara möjligt att på ett hållbart sätt producera de stora volymer som behövs.
Det framstår också alltmer som att Sveriges och EU:s biodrivmedelspolitik inte är samordnad, vilket ytterligare kan försvåra utvecklingen.
– Eftersom Sverige är ett av de länder i Europa som har bäst förutsättningar för produktion av biodrivmedel, är det inte en långsiktig lösning att bygga vår klimatpolitik på en omfattande och fortsatt växande import av bioenergi från andra EU-länder, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen.
Mot denna bakgrund har professor Per Kågeson på Transportföretagens uppdrag genomfört en analys för att beskriva och söka förklara skillnaderna i synen på biodrivmedlens klimatpolitiska roll mellan Sverige och EU. I rapporten görs också ett försök att bedöma den långsiktiga hållbarheten hos den svenska positionen.
Bland annat konstateras att Sverige idag har ett importberoende som långsiktigt är problematiskt, att Sveriges klimatmål för transportsektorn kraftigt avviker från EU:s och att det vetenskapliga stödet för kritiken mot vissa av de råvaror Sverige använder (palmolja och grödor) är starkt. Och det konstateras även att en bristsituation med höga priser hotar – en situation som särskilt kan drabba Sverige då vi ska ha den högsta andelen i EU, att den svenska politiken saknar positiva klimateffekter om den långsiktigt bygger på import från andra EU-länder och att energieffektivisering och elektrifiering är av stor vikt för att nå klimatmålet.
– För att verkligen bli en förebild är det bättre att utveckla ny teknik och styrmedel som kan bli brett tillgängliga över hela Europa och resten av världen. Men det förutsätter att den resursbas som används är tillräckligt stor för att räcka till alla. Så är inte fallet med biodrivmedel, avslutar Ulf Perbo.