ANNONS

Arla stänger anläggning

tqklblmjnhl0aphfur3t
Det bondeägda mejerikooperativet Arla Foods har sålt sin produktionsanläggning i Kißlegg-Zaisenhofen i Ravensburg i södra Tyskland. Köpare är det nygrundade företaget Kißlegg Käsefreunde GmbH som avser att fortsätta bedriva mejeriverksamhet i Allgäuregionen i Tyskland.

Arla Foods stängde anläggningen i Kißlegg den 29 februari 2016 på grund av de kraftigt sjunkande priserna och den stora konkurrensen på de internationella marknaderna. 38 medarbetare påverkades av nedläggningen.

Vi är väldigt glada över att ha hittat en köpare till vår anläggning i Kißlegg som vill fortsätta att producera ost där. Mejerianläggningen är mycket viktig för Allgäuregionen och för lokalsamhället i Kißlegg. Detta är en perfekt lösning eftersom det innebär att mejeritraditionen kan leva vidare, säger Winfried Meier, som är ansvarig för Arlas verksamhet i Tyskland.

21 av de 38 personer som berördes när Arla stängde Kißlegg i februari har redan fått nya jobb. 12 av dem accepterade erbjudanden om andra tjänster inom organisationen och har flyttat till Arlas anläggningar i Sonthofen, Bad Wörishofen och Wertach .

Jag är lättad över att de flesta av våra medarbetare har hittat ny sysselsättning. Den nya ägaren av ostmejeriet kanske till och med kommer att kunna ge jobb till ett par av de tidigare anställda i Kißlegg. Det är också möjligt att ostbutiken som ligger i anslutning till anläggningen kommer att vara öppen även i framtiden. Den nya ägaren överväger nu om man ska fortsätta att driva butiken eller inte, säger Jörg van Loock, som ansvarar för Arlas produktionsanläggningar i Allgäuregionen.

Mjölken som Arla förädlade i Kißlegg innan anläggningen stängdes kommer nu att förädlas på Arlas anläggningar i Bad Wörishofen, Sonthofen och Wertach. Detta kommer innebära att Arla närmar sig maximal kapacitet på anläggningarna. Arbetet med att återlansera det regionala varumärket ”Allgäuland” pågår för fullt och Arla har sedan början av året sålt mjölk, smör och två sorters ost under varumärket.

Vi har redan ingått de första avtalen med detaljhandeln och för just nu diskussioner med våra kunder. ”Allgäuland” är ett regionalt varumärke med nationell marknadsföringspotential. Men vi ser också ett nytt starkare fokus på specialmjölk, särskilt alpmjölken ”Arla Bergbauern”, och det är ett område som vi kommer fortsätta att utveckla, säger Jörg van Loock.

Relaterade artiklar