Audi satte försäljningsrekord
Nytt rekordår för Audi med över 1,8 miljoner levererade bilar 2015
Audi satte nytt försäljningsrekord för 2015. Jämfört med 2014 ökade leveranserna med 3,6 procent till totalt 1 803 250 bilar. Detta trots att de nya generationerna av Audi A4, Audi Q7 och Audi R8 ännu inte lanserats på alla marknader. I Europa och Kina är Audi fortsatt det största premiummärket och i USA ökade märket dubbelt så snabbt som totalmarknaden. I december valde 158 450 kunder en Audi. Det innebär att märket ökade i försäljning för 72:a månaden i rad. Även i Sverige sattes nytt försäljningsrekord med 20 463 bilar.
– Med en försäljning på 1,8 miljoner bilar överträffade vi målet i Strategi 2015 med 300.000 bilar, säger Rupert Stadler, CEO Audi AG. 2015 har visat att Audi är på rätt spår och att vi har kunnat hantera ett utmanande år med framgång.
– I Asien skedde en anpassning till den lägre försäljningstakten på marknaden och aktiviteterna styrdes mot en hälsosam och lönsam affär. Med starka resultat i USA och framgångrika lanseringar av våra nya modeller i Europa har grunden lagts för ytterligare tillväxt, säger Dietmar Voggenreiter, försäljningsdirektör Audi AG.
Generationsväxlingen av viktiga Audi-modeller är i full gång. Audis storsäljare Audi A4 lanserades i november i Europa och kommer att introduceras på övriga marknader under 2016. Nya Audi Q7 har funnits på den europeiska marknaden sedan juni men lanserades inte förrän i december i Kina och kommer att börja säljas i USA och på andra större marknader först under 2016.
Audis SUV-program ökade totalt med 6 procent till ca 537 950 bilar samtidigt som Audi A3 bidrog till tillväxten med en ökning på hela 20 procent till ca 373 750 bilar.
I Europa ökade försäljningen av främst de större modellerna. Utöver 27 050 sålda Audi Q7 (+103,8%) ökade Audi A6 med 9,9% till ca 99 800 bilar. Hela modellprogrammet ökade med 4,8 procent till ett nytt försäljningsrekord på 799 950 bilar på den europeiska marknaden. I Tyskland och Storbritannien såldes fler bilar än någonsin med 270 063 respektive 166 817 bilar. Även Spanien, Italien och Frankrike ökade i volym medan förhållandena var fortsatt svåra i Ryssland med en minskning med 24,5 procent till 25 650 bilar.
I USA passerade företaget för första gången 200 000 levererade bilar. En ökning med 11,1 procent till 202 202 och dubblering av försäljningen under de senaste fem åren. Trots det frivilliga försäljningsstoppet av dieselbilar ökade försäljningen med 6 procent till 20 399 bilar i december. En viktig framgångsfaktor under året var den starka försäljningen av SUV-modellerna som ökade med 22,6% till 52 006 bilar med Audi Q5 som lokomotiv. Audi A3 Sedan ökade med hela 52,4% och levererades till 32 119 Audi-kunder.
Även i Kina nådde Audi höga försäljningsvolymer med 570 899 bilar totalt, vilket var något lägre än föregående års siffror (-1,4%). December blev dock den näst bästa månaden någonsin på den kinesiska marknaden, med den nyligen lanserade och lokalt producerade Audi A3 Sedan som stor publikdragare. Fram till sommaren skall nya generationer och modeller lanseras som beräknas stå för hela 60 procent av den totala försäljningen i Kina.
I Sverige sattes försäljningsrekord med 20 463 bilar, vilket var 10 procent fler än året innan och gav en marknadsandel på 5,9 procent. Audi blev därmed det fjärde största märket i Sverige och behöll sin ledande position i premiumsegmentet. Bäst säljande modell var Audi A6 som avancerade in på tio-i topplistan på den svenska marknaden.