Axfood först med nya gaslastbilar
Som första livsmedelsföretag sätter Axfood i dagarna ut fem nya fossilfria lastbilar i trafik från Dagab, som levererar mat till bland annat Willys, Hemköp och Tempos butiker. Lastbilarna körs på flytande biogas.
Axfood och dess kedjor jobbar för fossilfria transporter och för användning av hållbara drivmedel. Som ett steg i den riktningen lanseras nu en satsning på helt nya gaslastbilar. Fem av totalt 140 lastbilar i fordonsflottan byts ut till lastbilar som körs på flytande biogas som i första hand tillverkas av sopor, inte minst matavfall.
– Klimatfrågan är enormt viktig för oss. En stor fördel med flytande biogas är att den främst tillverkas av avfall, men även att man kan ersätta dieseln i de största lastbilarna som kör längst sträckor och därmed förbrukar mest energi. Det bidrar även till renare miljö i storstäderna eftersom vi på detta sätt minskar antalet dieselbilar, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.
Biogasen blir flytande genom att den kyls ner och har fördelen att den tar 600 gånger mindre plats än biogas i gasform. Det gör att man kan köra lastbilarna långa sträckor utan att behöva tanka.
Fyra av de fem lastbilarna kommer från Volvo Lastvagnar, där företagets volymmodeller Volvo FH och Volvo FM nu även erbjuds som LNG gasbilar. Med biogas i tanken är miljöprestandan hög med en kraftig minskning av koldioxidutsläppen.
– Ett tungt skäl till att vi tagit fram våra nya LNG- lastbilar är att vår analys visar att biogasen är det alternativa drivmedel som har potential att ersätta mest diesel i Europa fram till 2030. Samtidigt har vi lyckats utveckla en väldigt energieffektiv Euro 6-motor med samma prestanda som en vanlig diesellastbil. Varken förare eller åkerier vill kompromissa med det, säger Jan Strandhede, ansvarig för PR & Information på Volvo Lastvagnar i Sverige.
Bilarna rullar, med start i dag, stegvis ut under hösten och kommer att vara stationerade vid Dagabs lager i Örebro, Göteborg, Helsingborg och Jönköping. Det innebär att Axfood och Dagab därmed blir först ut inom livsmedelsbranschen med dessa nya renodlade gaslastbilar.
– Det här är en satsning och test vi kommer att utvärdera. Vi vill se ett fossilfritt Sverige och strategin är att satsa på bilar med alternativ till dagens fossila drivmedel. Vi prövar oss nu fram både när det gäller teknik och kostnader, säger Åsa Domeij.
Helena Blom, transportchef på Dagab, ser en framtid med uteslutande miljöanpassade lastbilar.
– Jag tror att dessa nya gaslastbilar på sikt kommer att köra de längre sträckorna. På de korta sträckorna kommer vi förmodligen att använda elbilar i framtiden.