ANNONS

Bandare med V12:a

Stor bandtraktor från specialiserad tillverkare. Traktorn är från början utvecklad för att ha bandställ och motorn är en riktigt hårresare med sina tolv cylindrar. Challenger MT875E sticker ut.

Det dammar ordentligt när vi drar fram med Challengers största bandtraktor, MT875E, och den femskäriga plogen i 7-8 km/h. Vi befinner oss i Siena, Italien – en plats där leran måste ha regn för att överhuvudtaget gå att bearbeta och där fälten i större utsträckning liknar skidbackar än jordbruksmark. Precis innan vi började köra med ekipaget var min tanke att det satts en lite väl stor traktor framför plogen, men italienarnas vilja för att plöja djupt är stor och redan i första draget kan man konstatera att slirningen med en hjultraktor hade varit stor. Vid en anblick på kördatorn i höger armstöd ser man att bandtraktorns slirning ligger på låga 5 procent. Traktorn körs med GPS-styrning och det är något vi upplever att en bandtraktor ska vara utrustad med. Styrningen kan annars vara något stötig och för den ovane kan det vara svårt att hålla rak kurs.

Upplevelsen i hytten är bra, med fullgod sikt åt alla håll. Ljudnivån från motor och transmission är låg, men för den som vill hålla sig vaken under ett långt arbetspass kan musik med riktigt bra ljudkvalité spelas. Detta tack vare en stor subwoofer under passagerarsätet. Något som verkligen underlättar för föraren är den jämna framkörseln och det kan man tacka undervagnen för.

Man kallar den för Mobil-Trac på Challengerspråk och enligt tillverkaren ska avståndet mellan det bakre drivhjulet och det främre vändhjulet vara längst i klassen – 3 000 mm. Den långa anläggningsytan får stöd på mitten av fyra semi-fjädrade löphjul i polyuretan och tack vare att dessa kan röra sig fritt blir följsamheten över ojämnheter god och färden behaglig för föraren. De två gummifjädrarna, kallade Marshmellow Springs, bidrar även de till en jämn gång. På vändhjulet och i mitten av bandstället finns plats för ballast, vilket det gäller att jobba aktivt med. För att få en bandtraktor att arbeta effektivt gäller det att ha en balans mellan hur breda band som används, vilken typ av arbete som traktorn utför och hur mycket vikt som ska hängas på. Ju bredare band, desto mer vikt behövs för att traktorn ska orka överföra kraften till marken. Likaså är det av stor vikt att banden har markkontakt hela vägen från början till slut, då sämre dragkraft och ökad packning annars är ett faktum. Därför bör man ta hjälp av någon som kan se att traktorn inte reser sig när den börjar dra redskapet i fält.

Men att det finns kraft för att dra, det råder det inget tvivel om. Under huven hittar vi en tolvcylindrig spis från AgcoPower på 16,8 liter med nominell effekt på 439 kW (598 hk) och maxeffekt på 476 kW (648 hk). Fördelen med denna Finlandsproducerade motor är att den från början är byggd för lantbruksarbete och därför ska vara bränsleeffektivare än de tidigare industrimotorerna. Motorn har även nytt tvåstegs kylsystem och fyra turbos. Avgaskrav steg IV uppfylls genom en kombination av SCR med AdBlue och återcirkulering av kylda avgaser – cEGR. Motor och bandställ sammanbinds med en transmission av typen fullpowershift med sexton växlar framåt och fyra bakåt, vilken är speciellt framtagen för MT800E. Hela åtta växlar finns i det viktiga arbetsområdet 6-14 km/h. Traktorn har även elektronisk styrning för hela drivlinan och därmed kan man i hytten ställa in om högsta hastighet och effektivitet, alternativt motorvarvtal ska prioriteras. MT800E har även vad man kan kalla för drivande styrning, vilket innebär att båda banden drivs även vid en sväng och att en differentialspärr automatiskt kopplas in när inget styrutslag görs på ratten. Transporthastigheten är som högst 40 km/h och bandtraktorernas relativt smala konstruktion gör dem populära på gårdar som har transporter på smala vägar, men ändå vill ha mycket effekt och stor anläggningsyta i fält.

Bak på traktorn kan man välja om man önskar enbart draganordning eller en kombination av jordbruksdrag och trepunktlyft. Jordbruksdraget är hydrauliskt svängbart, men intressant är även den uppgraderade trepunktlyften. Den är hydrauliskt styrbar i sidled, vilket innebär att man minskar påfrestningar på traktor och redskap väsentligt, då svängen blir mjukare än med fast monterad lyftanordning. Jämfört med den tidigare C-serien, kan den nya trepunkten röra sig markant mycket mer och vändradien ska kunna minskas med upp till 25 procent. MT875E kan även fås med upp vill sex dubbelverkande hydrauluttag bak med standardflöde på totalt 224 minutliter. Som tillval kan 321 liter per minut levereras. All hydraulik hämtar olja från vad Challenger kallar för Elevated Oil Reservoir. Med det menas att man via en teknik i transmissionen konstant kan få tag på ren olja och ge rätt tryck, även vid krävande förhållanden.

MT800E har fått en ny design på motorhuven med ökat ljus från de integrerade lamporna. Arbetsbelysningen är numera av LED-typ, Den trestegade stegen upp till plattformen ovanför vänster bandställ är automatiskt uppfälld när traktorn är i växel och underhållsmässigt kommer man enkelt åt serviceställen i motorrum och rengöring av hyttens glasrutor. För föraren själv är det en rymlig hytt med skinnsäte för både förare och passagerare, ett armstöd till höger med de flesta viktiga reglage och en monitor som navigeras via vred och knappar. Den följer ISOBUS-standard.

Challenger MT875E
Motor:         Tolvcylindrig AgcoPower på 16,8 liter och 476 kW (648 hk) maxeffekt och max vridmoment 2 840 Nm vid 1 500 rpm
Transmission:         Fullpowershift 16F/4R
Däck:                  Band 27,5 ”
Bränsle / AdBlue:         1 041 liter / 115 liter
Lyftkapacitet:         19 000 kg
Max hydraulflöde:         224 l/min
Max hydraultryck:         200 bar
Yttre hydraulik:         6 dubbelverkande uttag
Vikt:         25 315 kg (utan vikter) varav 60 procent på framaxeln
Kraftuttag:         1 000 rpm
Pris:         4 255 170 kronor
Pris per hk:                  6 567 kronor

 

Utrustning:
Luftkonditionering:         Std
Viktpaket band (28x57kg):         54 620
Hjulvikt (32 st):         43 300
Passagerarsäte:         Std
Frontlyft och pto:         Nej
Hydraulisk släpvagnsbroms:         Nej
Femte dubbelverkande uttag:         15 400
Luftfjädrad förarstol:         Std
Säkerhetsbälte förare:         Std
Säkerhetsbälte passagerare:         Std
Vändbar förarplats:          Nej
Krypväxel:                  Nej

 

Tre plus:

  • Rymlig hytt
  • Behaglig transmission
  • Lantbruksanpassad motor

Tre minus:

  • Märkning hydrauluttag
  • Ingen pekskärm
  • Ingen hyttfjädring
Challenger MT875E är den största modellen i nya E-serien och har en maxeffekt på 476 kW(648hk). Bandstället har fått sig en översyn och komforten är därför väldigt bra.

Challenger MT875E är den största modellen i nya E-serien och har en maxeffekt på 476 kW(648hk). Bandstället har fått sig en översyn och komforten är därför väldigt bra.

Hytten är rymlig och föraren har god sikt åt alla håll. Alla kontakter är placerade vid höger C-stolpe. Under passagerarsätet finns en stor subwoofer för att föraren ska kunna lyssna på musik med bra ljudupplevelse.

Hytten är rymlig och föraren har god sikt åt alla håll. Alla kontakter är placerade vid höger C-stolpe. Under passagerarsätet finns en stor subwoofer för att föraren ska kunna lyssna på musik med bra ljudupplevelse.

I höger armstöd finns alla nödvändiga reglage för att manövrera traktorn. Tyvärr är inte monitorn en pekskärm, men ändå ISOBUS-kompatibel.

I höger armstöd finns alla nödvändiga reglage för att manövrera traktorn. Tyvärr är inte monitorn en pekskärm, men ändå ISOBUS-kompatibel.

Ratten ställs in i höjd och teleskopled med en spak till vänster. Knappar finns även på ratten för att navigera i radion.

Ratten ställs in i höjd och teleskopled med en spak till vänster. Knappar finns även på ratten för att navigera i radion.

Motorn är en tolvcylindrig AgcoPower på 16,8 liter och konstruerad för lantbruksarbete. Nominell effekt är 439 kW (598 hk) och maxeffekt är 474 kW (648 hk).

Motorn är en tolvcylindrig AgcoPower på 16,8 liter och konstruerad för lantbruksarbete. Nominell effekt är 439 kW (598 hk) och maxeffekt är 474 kW (648 hk).

Trepunkten bak kan svängas hydrauliskt från höger till vänster och vice versa, vilket minskar belastning på redskap och traktor avsevärt vid vändning. Det kan även minska vändradien med upp till 25 procent.

Trepunkten bak kan svängas hydrauliskt från höger till vänster och vice versa, vilket minskar belastning på redskap och traktor avsevärt vid vändning. Det kan även minska vändradien med upp till 25 procent.

Stegen fälls upp automatiskt med ett ställdon när traktorn läggs i växel. På vägen upp till hytten finns två förvaringslådor, varav en är en verktygslåda.

Stegen fälls upp automatiskt med ett ställdon när traktorn läggs i växel. På vägen upp till hytten finns två förvaringslådor, varav en är en verktygslåda.

MT800E använder sig av differential till styrningen, vilket innebär att båda banden driver även vid vändning. Vid körning rakt fram kopplas diffspärren automatiskt in.

MT800E använder sig av differential till styrningen, vilket innebär att båda banden driver även vid vändning. Vid körning rakt fram kopplas diffspärren automatiskt in.

Det är viktigt att hela bandstället ligger an mot marken för att en bandtraktor ska dra effektivt. Challenger MT875E har något som kallas för Mobil-Trac och Opti-Ride. Det är fjädrade löphjul med individuellt rörelsemönster och gummifjädring mellan undervagn och själva traktorn för mjuk gång.

Det är viktigt att hela bandstället ligger an mot marken för att en bandtraktor ska dra effektivt. Challenger MT875E har något som kallas för Mobil-Trac och Opti-Ride. Det är fjädrade löphjul med individuellt rörelsemönster och gummifjädring mellan undervagn och själva traktorn för mjuk gång.

Motorhuven är nydesignad med integrerade lampor och arbetsbelysningen är numera av LED-typ.

Motorhuven är nydesignad med integrerade lampor och arbetsbelysningen är numera av LED-typ.

Relaterade artiklar