ANNONS

Billig och prisvärd

Billigaste traktorn saknar det mesta vad gäller extrautrustning men fungerar bra i skogen.
Belarus 1025.3A har endast en sak på hela extrautrustningslistan. Det är vändbar förarplats, grenavvisare, bukplåt och andra detaljer så att traktorn kan användas med exempelvis en skotarvagn eller en traktorprocessor i skogen. Utan att ha provkört just denna traktor i skogen är det mycket som talar för att den fungerar bra där. Markfrigången är bra, 39 cm under upplyft dragkrok och hela traktorn är rejäl. Skärmarna följer bakhjulen och trots att hyttstolparna är breda är sikten god på alla håll. Bränsletanken sitter under bakrutan på hytten och det finns inga ömtåliga detaljer under traktorn.
Det är tre rejäla trappsteg upp till hytten. Det finns en dörr på både höger och vänster sida, men höger går inte att använda. Såväl handbroms som växelspakar och även i viss mån fotgas och behållare för spolarvätska är i vägen.
Dörrarna är hänga i framkant vilket får anses gammaldags. De är även ganska smala och det är inte speciellt bekvämt att klättra in och ut ur hytten. Backspeglarna, som sitter bra när man kör, är i vägen när man ska in och ut ur hytten.
Väl på plats sitter man faktiskt bra. Förarsätet har armstöd och reglerbart ryggstöd. Övriga inställningsmöjligheter är fram/bak samt efter förarens vikt. Ratten är stor och fast. Så länge jag körde traktorn var körställningen okej, men det är klart att efterhand hade en ställbar ratt verkat avkopplande.
Instrumentpanelen är full med instrument. Förutom varvtal, temperatur och oljetryck för motorn visas tryckluftstrycket, laddningen, transmissionsoljetrycket samt givetvis bränslemängden.
Traktorn har elektronisk huvudströmbrytare som manövreras med en knapp i instrumentpanelen. Här sitter även strömbrytare för belysning och vindrutespolning. I spaken till vänster om ratten sitter tuta, hel/halvljus och blinkers. Strömbrytare för arbetsbelysning, vindrutetorkare fram och bak samt fläkt sitter i taket. Fläkten har endast två steg och ljudnivån är ganska hög. Utsläppen för värme eller otempererad luft sitter i taket. Det finns utsläpp fram mot rutan och mot föraren. Reglagen för värmen är en spak under ratten som dras ut. Den sitter bredvid stoppknappen.
Golvet är plant och hytten har inga skrymslen och vrår utan är lätt att hålla ren.
Handbromsen sitter längst fram till höger, det är kanske okej vad gäller användningen, men den är som sagt i vägen om man vill använda höger dörr. Handgasen sitter till höger om instrumentpanelen. Det är för långt fram för att vara bekvämt. I övrigt sitter reglagen bra till.
Massey Fergusonägare känner igen vissa delar i transmissionen. Den mekaniska hög/lågväxeln skiftas med stillastående traktor genom att gruppväxelspaken förs fram eller bak i ett spår längst till höger. När denna växel är vald väljs ett, två eller back med samma spak. Ettan och backen ligger i linje och har ungefär samma utväxling. Det är bra. Till höger om gruppväxeln är spaken för den fyrväxlade huvudlådan. Precis som kopplings- och bromspedaler kommer växelspakarna upp från golvet. Efter dem kommer högerpanelen med hydraulspakar, reglage för mekanisk trepunktslyft och tillslag för kraftuttag. Längst bak sitter reglaget för dragkrafts-/lägeskontroll till trepunkten. Två strömbrytare ute till höger betjänar fyrhjulsdrift och differentialspärr. Här finns finesser. Fyrhjulsdriften har förutom till och från ett automatläge där framhjulsdrivningen kopplar in så fort slirningen överstiger två procent. Traktorn har ingen radar att mäta slirningen med utan systemet bygger på ett frihjulssystem där kraftöverföringen driver framhjulen så fort de inte hinner med i bakhjulens takt.
Även differentialspärren har till och från samt automatläge. Med automatläget inkopplat kopplas spärren ur så fort föraren svänger mer än 7° och kopplas åter in när hjulen rätas upp.
Hytten har även reglage till vänster. Spaken för att lösa ut lyftdragkroken sitter på golvet till vänster och här finns även växelspaken till kraftuttaget.
Traktorns servicepunkter är lätta att komma åt. Säkringarna sitter prydligt under ett lock i instrumentpanelens överkant. Motorn kommer man åt genom att ta loss de båda sidoplåtarna och öppna huven i två steg. Inga verktyg behövs.
Att köra traktorn går fint. Pedalerna går lätt och växellådan känns bra. Ljudnivån är i högsta laget och det går inte att prata i mobiltelefon när man kör med halv gas eller mer. Ratten går ganska trögt.
Maxeffekten 81 kW (110 hk) nås vid 2 200 rpm. Den fyrcylindriga motorn låter mer som en äldre lastbilssexa. Den känns råstark och traktorn är seg när jag testar att åka genom en stor snödriva med lågt motorvarv. Vridmomentsökningen är 18 procent. Motorn har både turbo och laddluftkylare och den uppfyller avgaskrav steg II.
Belarus 1025.3A är billig i inköp. Priset per hästkraft ligger mer än 1 000 kronor lägre än närmsta konkurrenten, Zetor.
Även om Belarus är en billig traktor köper man den inte på ”postorder”. Belarus har en generalagent precis som alla andra fabrikat. Det är Noli i Stockholm som är importör och kunderna vänder sig till återförsäljare runt om i landet för inköp och service.
I priset för en ny Belarus ingår en fri service och enligt Noli fungerar inte det utan återförsäljare.

Belarus 1025.3A.
Motor: Fyrcylindrig Belarus på 4,75 liter och 81 kW (110 hk) och max vridmoment 429 Nm vid 1 600 rpm.
Transmission: Fyra synkroniserade växlar, grupplåda med två växlar fram och en back samt mekanisk hög/låg ger totalt 16 växlar fram och 8 back.
Däck: 360/70R24 fram och 18.4R34 bak.
Bränsletank: 156 liter.
Lyftkapacitet: 5 500 kp.
Max hydraulflöde: 50 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 3 dubbelverkande uttag.
Vikt: 4 300 kg (utan vikter).
Vändradie: 6,35 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 200 timmar (15 liter), Transmissionsoljebyte 400 timmar (25 liter).
Kraftuttag: 540 och 1 000 rpm samt drivhjulsberoende.
Pris: 221 900 kronor
Pris per hk: 2 017 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: Nej
Frontvikter: 8 x 45 kg std
Passagerarsäte: Nej
Frontlyft och pto: Nej
Hydraulisk släpvagnsbroms: Nej
Fjärde dubbelverkande uttag: Nej
Luftfjädrad förarstol: Nej
Säkerhetsbälte förare/passagerare: Nej
Skogshytt m. Vändbar förarplats: 15 000:-
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: Nej
Framaxelfjädring: Nej
Krypväxel: Nej

Belarus 1025.3A får anses vara en prisvärd traktor som erbjuder bra sikt. Bortsett från framrutan går alla fönster att öppna. Avgasröret är sidomonterat och skärmarna följer hjulen för bästa sikt.

Reglageplaceringen till höger är bra. Med en joystick manövreras två dubbelverkande uttag och det tredje betjänas med den röda spaken. Tillslaget av kraftuttaget sker med ett svart T-handtag efter växelspakarna. Syns ej i bild.

Man tankar där bak. Traktorn levereras med jordbruksdrag och lyftdragkrok. Den senare går faktiskt att se när man öppnar bakrutan och lutar sig ut en bit. Faktiskt okej att koppla.

Belarus 1025.3A har två batteri på vardera 90 Ah. De sitter i nosen och är liksom luftfiltret lätta att komma åt och kontrollera helt utan verktyg.

Fyrcylindrig Belarus låter som en lastbilssexa.

Relaterade artiklar