Bränslesnåla Mercedes
Svenska åkerier som jämfört sina nuvarande lastbilar från andra märken med Mercedes-Benz har i snitt kunnat sänka sin dieselförbrukning med nästan 14% procent. Det står klart efter att 194 bränsle dueller ”Fuel Duels” över totalt 104.000 mil genomförts på svenska vägar.
Kortfakta:
- 194 genomförda Fuel Duels sedan 2015
- 185 vunna, två oavgjorda och sju förlorade
- 104.000 mil körda
- 13,89 % minskad dieselförbrukning i genomsnitt
- Potentiell besparing med 90.000 kr för normbil
– För en fjärrbil som kör 15.000 mil om året rör det sig om upp till 90.000 kronor eller 21 ton CO2 – varje år. Det skojar man inte bort, säger Bengt-Ove Hedborg som är försäljningschef på Mercedes-Benz Lastbilar i Sverige.
Ekonomi och miljö är allt viktigare frågor för transportnäringen, och båda är direkt kopplade till bränsleförbrukningen. I 194 så kallade Fuel Duels som Mercedes-Benz genomfört i Sverige visar det sig att den som bytte sin befintliga Euro 5 eller Euro 6 lastbil mot en Mercedes-Benz, förbrukade i genomsnitt 13,89% mindre diesel.
Under en Fuel Duel får åkeriet utan kostnad låna en ny lastbil av Mercedes-Benz i 14 dagar, där den under perioden ersätter en av åkeriets egna lastbilar på samma körning. Förbrukning och körning loggas i detalj och när perioden är slut jämförs siffrorna med den information åkeriet lämnat om sin ordinarie lastbil.
Efter 194 genomförda ”dueller” med fler än 100.000 körda mil visar det sig att Mercedes lastbilar i snitt förbrukar nästan 14% mindre än de bilar de ersätter under testet. Baserat på en förbrukning på 3,5 l/mil så gör det ca 0,5 liter per mil.
Räknar man med en ”normbil” som körs 15.000 mil om året betyder det att en Mercedes-Benz hade förbrukat cirka 7.500 liter mindre per år vilket betyder en besparing på ca 90.000 kr + moms.
Räknar man istället om det hela till CO2 så handlar det om ca 21.000 kg/år. För en enda lastbil.
– Det är enorma mängder diesel som bara går upp i rök utan att godset vare sig kommer längre eller kommer fram fortare, säger Bengt-Ove.
Fuel Duel som testet heter går nu in på sitt femte år i Sverige, och man har nyss börjat ta emot anmälningar. Det finns ett antal olika lastbilar i olika utföranden för utlåning till Fuel Duel, så de flesta transportörer ska kunna låna en bil som passar i deras verksamhet.