Carlsberg blir grönare än någonsin
Carlsberg gör nu sin grönaste och mest klimatsmarta lansering någonsin. Sortimentet får en helt ny design och blir mer hållbart. Bland annat har en ny miljöcertifierad grön färg tagits fram.
Hållbarhet har varit ledstjärnan i arbetet med Carlsbergs nya design som nu lanseras över hela världen. Till och med den gröna färgen på etiketterna har blivit grönare. Färgen är miljöcertifierad och framtagen av förnybar energi.
Den nya designen har en tydlig koppling till det skandinaviska renodlade, avskalade och klassiska, samtidigt som den är anpassad till dagens behov.
– Våra produkter är nu både mer tilltalande och grönare än någonsin. Precis så mycket kärlek och engagemang som vi lägger på att framställa den perfekta lagern måste vi också lägga på vår miljö. Det är ett kontinuerligt arbete med ständigt nya lärdomar, säger Ted Akiskalos, VD för Carlsberg Sverige.
Ett stort arbete har lagts ner på att byta ut plasten på sexpacken som från och med nu är 100 procent återvunnen. Detta minskar dess CO2-påverkan med upp till 60 procent. Carlsberg Sveriges bryggeri i Falkenberg är först ut med att använda återvunnen plast.
Dessutom är redan en framtida förpackning utvecklad för den globala marknaden som heter ”Snap Pack” och innebär att burkarna sitter ihop med hjälp av ett speciellt framtaget lim. Carlsberg är först i världen med denna teknik som minskar plastavfallet med över 1 200 ton per år, vilket motsvarar 60 miljoner plastpåsar.
Carlsbergs forskningslaboratorium startades redan år 1875 för att utveckla vetenskapen om malt, bryggning och jäsning. Det är välkänt för flera extraordinära vetenskapliga upptäckter, till exempel metoden att rena jäst och utvecklingen av pH-skalan.