Coop sänker priset på importmaten
Coop, livsmedelsbranschens näst största aktör, uppger att de kommer att sänka priserna på färska grönsaker och frukt för samtliga medlemmar. Samtliga varor inom färska grönsaker, frukter och bär sänks med 12 procent.
Vid denna tid på året är mycket av färska grönsaker och frukt importerade varor. Att sänka priset på just dessa varor är antagligen intressant för konsumenten då just dessa livsmedel stigit mycket i pris den senaste tiden, men är inte till någon större fördel för svenskt lantbruk. Det skulle kunna innebära att konsumenter väljer att köpa mer frukt och grönt och mindre mängd livsmedel som är producerat av svenska råvaror.
– Vi ser att våra medlemmar har det svårare ekonomiskt nu. De handlar mer av kampanjvaror, utnyttjar medlemserbjudanden i högre grad och flyttar handen i hyllan till billigare alternativ. Vi ser också att fler prioriterar bort den för hälsan så viktiga kategorin frukt och grönt. Det är olyckligt och inte hållbart. Nu gör vi en rejäl sänkning av priserna för att våra medlemmar fortsatt ska kunna prioritera att äta frukt och grönsaker, säger Marie Nygren, vd för Coop.
Sänkning som motsvarar momsen på livsmedel. Med sänkningen vill Coop stötta sina medlemmar, som fått allt större kostnader under den senaste tiden, framhåller matkedjan i ett pressmeddelande.
Prissänkningarna träder i kraft från och med torsdag 30 mars och gäller för Coops medlemmar i alla Coopbutiker och online,
De sänkta priserna gäller under hela april.
Coops sänker således sina priser tidigare än ICA och Lidl som tidigare gått ut med information om prissänkningar. ICA och Lidl sänker enligt uppgift priset på flera viktiga basvaror och påverkar således inte konsumtionsmönstret. På ICA och Lidl gäller prissänkningarna alla kunder och inte som på Coop bara medlemmar.
– Det här är en investering som vi gör här och nu för att våra medlemmar alltid ska kunna göra en bra affär hos Coop. Eftersom vi är en konsumentkooperation är det våra medlemmar som är våra ägare och därmed dem som vi prioriterar när vi investerar i vårt erbjudande, säger Marie Nygren.