Därför behövs det speciella däck till eldrivna traktorer
Övergången till elektriska drivningar är i full gång inom många sektorer. Även inom lantbruket finns redan maskiner som drivs av en elmotor. Påverkar den nya energikällan även däcken? Indiska BKT har introducerat ett traktordäck som sägs vara e-färdigt.
Balkrishna Industries Limited, mer känt med däckmärket BKT, har introducerat ett traktordäck som sägs vara särskilt lämpligt för traktorer och lantbruksmaskiner med eldrift. Med en ny Agrimaxfactor-däckserie introducerar BKT däckserien “e-ready”. De kan kännas igen av en speciell logotyp på däckets sidovägg. Att specialdäck är nödvändiga för elfordon beror främst på vikten som orsakas av litiumjonbatterierna, motorstrukturen och räckvidden. Speciellt i den sista punkten är det en stor balansgång mellan stor räckvidd på grund av lågt rullmotstånd och tillräcklig dragkraft på fältet. Med de nya Agrimaxfactor-däcken försöker BKT utveckla ett lämpligt däck för eltraktorers krav.
Man kan börja med att titta på eldrivna bilar, vilket är betydligt vanligare i dag än eldrivna traktorer och andra lantbruksmaskiner.
Elbilar väger mer eftersom deras batterier kan lägga upp till 30 % mer vikt. Detta belastar däcken mer. Detta kräver en högre lastkapacitet och därför en mer robust struktur. Börjar med ett förstärkt bälte och stomme till en specifik sidovägg och slitbanedesign.
Elfordon är inte bara tyngre, de beter sig också annorlunda än fordon som körs på naturgas eller diesel: ett elfordon uppnår maximal prestanda så fort du trampar på gaspedalen. Lastförändringarna är därför snabbare och mer intensiva än i konventionella fordon, vilket i sin tur påverkar däckslitaget. Energiautonomi spelar också en avgörande roll. Om ett elfordon syftar till att spara energi bör däcken också utformas så att de inte påverkar fordonets förbrukning. Detta är till exempel fallet med rulltåliga däck.
Jämfört med konventionella däck måste däcken på elfordon klara ett högre drivmoment, speciellt vid acceleration från stillastående.Elmotorn ger den mekaniska transmissionen och därmed däcken mer dragkraft än ett konventionellt fordon, vilket ger en starkare acceleration. .
Av denna anledning har BKT omprövat däckets vulststruktur för att säkerställa bättre grepp på fälgen. Slitbanan har också optimerats av BKT, både vad gäller design och gummiblandningens sammansättning. Den nya gummiblandningen krävs för att motverka ökat däckslitage.
Nydesignat däck för eltraktorer
Om däcken som sitter på ett elfordon är olämpliga kan de orsaka betydande energiförluster, eftersom rullmotståndet kan stå för upp till 20 % av fordonets energiförbrukning. För att justera rullmotståndet för EV-däck utan att påverka andra prestandaegenskaper måste slitbanans sammansättning, slitbanemönster och även sidoväggsstrukturen justeras. Med Agrimaxfactor-däcket har BKT anpassat och optimerat dessa egenskaper för att minimera effektförluster på grund av rullmotstånd.