Design och teknik i samklang på Ålö
Design och teknisk utveckling går hand i hand med Ålös framtidssatsning.
Det händer mycket på Ålö just nu. Nya lastarmodeller, ett helt nytt, revolutionerande kontrollsystem (LCS) för företagets båda frontlastarmärken Quicke och Trima, en stor satsning på ny produktionsanläggning i Tennessee, USA och nu senast ett strategiskt beslut om en produktionsetablering i Kina. I dagarna slutför företaget dessutom ett omfattande kommunikativt arbete som inbegriper allt från ny grafisk design på frontlastarna till helt nya webbplatser och informationsmaterial för såväl moderbolaget som företagets produktvarumärken.
– Detta är ett visuellt bevis på det utvecklings- och framtidsarbete som pågår på företaget. Vi har två ledande produktvarumärken, vars profiler nu tydligare återspeglar deras unika egenskaper och den ständiga produktutveckling som sker, berättar Urban Hadarsson, Försäljnings- och Marknadsdirektör på Ålö.
Ännu högre prestanda.
Den designmässiga ansiktslyftningen går hand i hand med den tekniska, som bland annat omfattar ännu högre prestanda för lastare till större traktorer, med högre lyfthöjd, större lyftkraft och större uppbrytningsvinkel.
– Vår satsning på produktutveckling är det mest konkreta beviset på att Ålö hela tiden vill framåt, att vi vill hjälpa kunden att maximera nyttan av sin traktor – även i en lågkonjunktur, påpekar Urban Hadarsson.
Ny teknik vidareutvecklar kommunikationen.
Att både produkter och informationskanaler nu fått en gemensam ansiktslyftning är inte någon slump. Inför lanseringen av webbplatserna – som sker i februari – har Ålö uppgraderat bakomliggande teknik som ger företaget stora möjligheter att vidareutveckla kommunikationen både till marknaden i allmänhet som till specifika kundgrupper.
– Produkter, service och information är tre sidor av samma löfte till kunden, och vi tycker det är viktigt att visa marknaden att vi vill fortsätta att ligga i framkant. Allt fler söker information i första hand på webben, och vi ser nu till att det lönar sig att söka den hos oss. Den är ju dessutom alltid är tillgänglig för kunder och återförsäljare dygnet runt, världen över, säger Urban Hadarsson.