ANNONS

Djurvälfärdsmärke som säljer

För tre månader sedan lanserades det statliga danska djurvälfärdsmärket med ett, två eller tre hjärtan. Ju fler hjärtan ju större krav i besättningen. Märket har blivit en stor försäljningsframgång och redan nu utgör 25 procent av Tulip Food Companys totala försäljning av färskt griskött av programmet.
– Det visar att danska konsumenter i stor utsträckning vill köpa varor med stor djurvälfärd, säger Jakob Skovgaard, dansk direktör på Tulip, i en intervju i Landbrugsavisen.
Ett hjärta kräver lösgående suggor i grisningsstallen och extra utrymme och strö till grisarna
Två hjärtan får de besättningar som följer det så kallade Antonius-konceptet.
Tre hjärtan kräver utegrisar.
Men för lantbrukarna är det så här långt bara extraarbete och slakteriet Danish Crown har ännu inte börjat med någon tillägsbetalning för hjärtan.

Relaterade artiklar