ANNONS

Elbilarna ökar marknadsandelarna

När bilåret 2020 summeras är det två saker som utmärker sig för Volkswagen. På kort tid har ID.3 blivit årets mest sålda elbil, och för första gången hittills är det en elbil som toppar listan över Sveriges mest sålda bilar under en enskild månad.

Det var i september som de första exemplaren av Volkswagen ID.3 började levereras till nya kunder i Sverige. ID.3 blev snabbt en favorit bland de svenska kunderna och trots att den enbart levererats under cirka fyra månader kan den nu utses till Sveriges mest sålda elbil år 2020!

Totalt inregistrerades 4 009 nya ID.3 under 2020, vilket är 478 fler än elbilstvåan. Men det stannar inte där. Efter en urstark decembermånad, med 2 564 inregistrerade ID.3, är det för första gången i svensk bilhistoria en elbil som toppar den sammanlagda registreringsstatistiken under en enskild månad.

– Det här är ett fantastiskt facit för ID.3 och en enormt bra start för vår storsatsning på den helt elektriska ID.-familjen, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Personbilar Sverige, och gläder sig även åt att det är så många privatpersoner som köpt Volkswagens nya elbil.
– Vad vi kan se i vår statistik är mer än hälften av köparna till ID.3 privatkunder, vilket tydligt visar att det handlar om ett eget aktivt val i samband med bilköpet.

Totalt sett för Volkswagen slutade året med totalt 42 809 inregistrerade bilar (2019: 48 945 bilar), vilket leder till en marknadsandel på 14,67 procent (2019: 13,74 procent). Av alla nyregistrerade bilar från Volkswagen var 32,7 procent laddbara under helåret. För december var siffran ännu högre: 60,7 procent.

– Det har varit ett märkligt år. Corona-pandemin har påverkat livet för så många människor, vilket är ledsamt att konstatera. För oss ledde den bland annat till en nedstängning av våra fabriker vilket gjorde att vi inte kunde leverera enligt plan. Samtidigt påverkades även vår försäljning. Men vi och våra återförsäljare har gjort en mycket strong insats och det är förstås extra glädjande att vår satsning på elektrifiering slagit så väl ut, säger Sten Forsberg.

Det är en satsning som fortsätter starkt under 2021. Näst på tur står SUV:en ID.4 som redan beställts av många svenska kunder. Därefter väntar en rad nya laddbara bilar, både elbilar och laddhybrider.

– Det är ingen tvekan om att vi står inför ett spännande år. Samtidigt finns mörka moln på himlen i och med Regeringens förslag till förändrade förmånsbilsregler. Vi ser risker att den goda utvecklingen mot ökad elektrifiering riskerar att sakta ned om alla förslag blir verklighet, säger Sten Forsberg.

Relaterade artiklar