ANNONS

Eldriven transportbil

Världspremiär i Potsdam:Volkswagen eT! – nytt, genomtänkt transportbilskoncept

eT! är eldriven och kan köras halvautomatiskt. Föraren kan styra eT! via en ”körspak” på passagerarsidan.

Sedan mer än 60 år har transportbilar från Volkswagen varit ett mycket vanligt inslag i gatubilden – runt om i hela världen. Bilarna hjälper oss i vardagen genom att leverera varor, tjänster, post osv., och ibland också katastrofhjälp. Volkswagen Group Research, som är den avdelning som sysslar med vår framtid, har tillsammans med det tyska postverket (Deutsche Post AG), en av världens största brukare av lätta transportbilar, samt konsthögskolan i Braunschweig, bildat en tankesmedja med inriktning på framtidens transporter och fria rörlighet. Forskningsinsatserna har lett fram till ett helt nytt transportkoncept när det gäller leveranser och logistik – eT!

Prof. Jürgen Leohold, chef för Volkswagen Group Research: ”Vi studerade olika processflöden och kundbehov i detalj och kunde genom en analys av resultaten ta fram idéer om hur transport- och budbilssegmentet kan vidareutvecklas på lång sikt. Vi fokuserade på utsläppsfri körning, det begränsade utrymmet i stadsmiljö, halvautomatiska funktioner som är till verklig hjälp och underlättar arbetet, samt på att integrera ny kommunikationsteknik. Dessutom ville vi att transportbilen skulle ha en mycket uttrycksfull och attraktiv design. För att förverkliga dessa mål, tittade forskargrupperna inte bara framåt från det förgångna, utan arbetade också ur ett framtida perspektiv för att implementera ett avancerat utvecklingskoncept baserat på dagens teknik.”

Genom att vara ett helt omarbetat koncept, genomtänkt in i minsta detalj, utsläppsfri och vid behov kunna erbjuda halvautomatisk körning, kan forskningsbilen eT! en dag komma att revolutionera hela transportbilssektorn. Hur stor betydelse detta forskningsprojekt kan komma att få för en hållbar transportsektor, visas av att eT!-projektet får stöd av det tyska ministeriet för miljö, naturskydd och kärnsäkerhet. ”Forskningsfordonet eT! visar upp ett helt spektrum av innovativa funktioner som kommer att få en allt större betydelse i framtiden, speciellt inom logistiksektorn”, säger Wolfgang Schreiber, styrelsens talesman för Volkswagen Commercial Vehicles. Framförallt är det möjligheten att köra bilen halvautomatiskt – och på elektricitet – i stan som gör att de ekonomiska och miljömässiga aspekterna kombineras på ett mer systematiskt sätt än någonsin. Som en framtidsvision visar eT! den mest avancerade tekniken för dagens eldrivna transportbilar i kombination med en speciell design, konsekvent inriktad på framtida kundbehov.”

”eT! är en helt eldriven transportbil som på ett systematiskt sätt introducerar eldriven fri rörlighet på nyttofordonssidan,” säger dr. Rudolf Krebs, Group Manager, Electric Traction på Volkswagen AG. Han fortsätter: ”Som den expert på transporter den är, kommer eT! att bli en byggsten i ett innovativt, framtidsinriktat logistikkoncept, en bil som inte bara genom sina elmotorer tar sig fram utsläppsfritt i stadstrafik utan även erbjuder maximal frihet när det gäller manövrering och ett optimalt utnyttjande av utrymmet under skalet. Om den ”tankas” med elektricitet alstrad av förnybara källor, kan eT! köras helt utsläppsfritt. Till skillnad från en eldriven Golf eller up!, är naturligtvis eT! inte en bil man kan välja inom en nära framtid. Men vi måste redan i dag planera för hur lätta transportbilar kan komma att se ut under den andra halvan av det här årtiondet och även ta med eldriften i beräkningarna.”

För att göra arbetet för post- och budbilschaufförer enklare och snabbare – för att optimera leveranslogistiken och förkorta leveranstiderna – kan eT! köras halvautomatiskt i vissa situationer. Bilen kan följa t.ex. brevbäraren från hus till hus (”Följ mig”) och även återvända till sin chaufför på kommando (”Kom till mig”) – utan att någon sitter bakom ratten! Alternativt kan föraren styra bilens rörelser via en ”körspak” placerad på passagerarsidan som även har ett ståsäte och erbjuder snabb tillgång till bilen. På passagerarsidan, som ju vetter mot trottoaren och därför är brevbärarens/budbilsförarens arbetsplats, finns en elmanövrerad skjutdörr som kan öppnas i 2 steg vilket gör att det går extremt fort att hoppa in i bilen och också att ta fram paketen i lastutrymmet. Det här gör att alla onödiga förflyttningar runt bilen nu har eliminerats.

Olika varianter av denna lätta transportbil kan användas för snart sagt alla tänkbara ändamål. Och det är dessa specialanpassade versioner som forskningsinsatserna är inriktade på. Den konceptversion av eT! som premiärvisas vid Volkswagen Design Centre i Potsdam är speciellt framtagen för utdelning av post. Forskningsbilen kommer nu att ingå i en körstudie och analyseras ytterligare.

Relaterade artiklar