ANNONS

EMV – inte det samma som icke svenskt

Under veckan har det framkommit att svenska konsumenter nu jagar lågpris vilket bland annat fått till följd att så kallade EMV produkter blivit populärare medan det inte längre är lika stort intresse för att välja svenskt i butikshyllan.

Men att de svenska konsumenterna inte främst letar efter produkter med svenskmärkning betyder inte att de inte köper svenska livsmedel. Det är nämligen som så att många EMV produkter är svenska, många gånger exakta kopior av tillverkarnas egna varumärken.

Exempelvis så tillverkar Skånemejerier ICA:s EMV-mjölk och ICA:s egen standardmjölk är faktiskt exakt den samma som Skånemejeriers standardmjölk. Det finns flera liknande exempel. Just på mejerihyllan är nästan 100 procent av EMV-produkterna svenskproducerade. Det finns ingen officiell statistik över andelen svenska råvaror i EMV-livsmedel men enligt uppgift är det huvuddelen.
– Svensk handel tar ett stort ansvar att ha svenska råvaror i EMV-livsmedel, säger Viktor Tornberg, vd på KLS.
Den stora skillnaden mellan EMV och tillverkarnas egna varumärken är att det med de senare ofta går att ta ut ett större pris, ofta för att det är just svenskt. Detta är naturligtvis av stor vikt lönsamhetsmässigt och till nackdel för EMV sett ur produktionsledets perspektiv. Men detta gäller bara i Sverige, för å andra sidan kan svensk livsmedelsproduktion lättare exportera med hjälp av EMV. Att svenskar föredrar svenskt är nämligen inte unikt för belgare föredrar belgiskt, fransmän föredrar franskt, osv.
Läs tidigare artiklar i ämnet här.

Relaterade artiklar