ANNONS

En klassisk grävlastare

Lännen 740S är en klassisk grävlastare med lika stora hjul runt om och midjestyrning. Den är precis som man för väntar sig.
Förra året provkörde Boggi en ny Lännen 8600C och gav den gott betyg. Nu när vi provkört en drygt tio år äldre maskin, Lännen 740S, förstår man varför den nya var så bra. Finska Lännen har uppenbarligen en lång erfarenhet av att tillverka riktigt bra grävlastare och låg långt framme redan då 740S var ny.
Att köra Lännen 740S är en trevlig upplevelse. Det är en kraftfull maskin med bra kraft från motor och transmission när man kör den som lastare. Sikten är givetvis sämre än på en hjullastare eftersom man har en motorhuv i vägen, men framrutan i hytten är tillräckligt bred för att man ska kunna snegla vid sidan och snart vänjer man sig och vet exakt var man har skopan.
Skopan rymmer en kubikmeter vilket innebär att man snabbt lägger igen det man grävt upp. Till skillnad mot nyare maskiner där joysticksen i armstödet även manövrerar lastaren när föraren är vänd framåt sköter man lastaren i 740S med två spakar i högerpanelen.
Midjestyrningen är bra och maskinen är lättmanövrerad och smidig vid lastararbete. Frigångshöjden är 50 centimeter på lägsta stället, det är mitt under midjan.
Alla grävlastare har en förmåga att gunga lite vid transport. Ofta kan man eliminera gungningen genom att ändra lite på frontlastaren. Det fungerar även på denna 740S och vi lyckas åka fram i full fart, 38 km/h relativt jämnt.
Ljudnivån är 81 dBA vid transport. Det är lite i högsta laget och ljudet kommer från däck och transmission. Då är det betydligt tystare när vi gräver. Med handgasen i läge så motorn går på 1 500 rpm, vilket är lagom vid grävning, visar ljudmätaren 77 dBA.
Med stödbenen nere står maskinen stabilt och grävaggregatet fungerar mycket bra. Stödbenen manövreras med två spakar bak till vänster när man sitter vänd i grävläge.
Grävaggregatet manövreras med joysticks i armstöden och hydraulien är mycket följsam. I en av de fyra golvpedalerna manövreras tilläggshydraulik.
Sikten är bra och förutom den öppningsbara bakrutan finns det även en ruta längre ner så man lätt ser vid arbete nära grävlastaren.
Grävaggregatets lyftkraft i ändläget är 1 600 kilo och skopan rymmer 310 liter.
Serviceåtkomligheten är alltid lite sämre på en grävlastare än på andra anläggningsmaskiner i den här storleken. Det beror ju på att lastaren och dess fäste skymmer motorn och att det är trångt mellan hjulen. På Lännen 740S sitter motorn rakt över framaxeln så genom att hissa lastaren i toppläge och öppna motorhuven kommer man åt det mesta, men man måste givetvis slåss med framhjulen om platsen. Vill man komma åt komponenter längre bak kan hela hytten tippas bakåt. Filtret till hyttventilationen sitter på höger sida i stänkskyddet.
Lännen byggs av komponenter från kända tillverkare som Sisu diesel vad gäller motorn, ZF vad gäller transmission och hydraulik från Sauer och Rexo.

Lännen 740S Årsmodell 1995
Motor: Fyrcylindrig Valmet på 4,4 liter och 82 kW (112 hk) effekt vid 2 400 rpm och maximalt vridmoment 390 Nm vid 1 400 rpm
Transmission: Hydrostatisk med två växlar.
Däck: 18,4-30 runt om
Bränsletank: 90 liter
Basmaskin:
Max hydraulflöde: 44+124 l/min
Max hydraultryck: 140+190 bar
Vändradie: 4,30 m
Vikt: 9 190 kg varav 29% på framaxeln
Lastare max lyfthöjd: 3,35 m
Lastare max lyftkraft: 5 000 kg
Max grävdjup: 5,08 m
Max räckvidd: 6,32 m
Serviceintervall: Motoroljebyte 300 timmar (Valmet 9,0 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (7,5 liter), Hydrauloljebyte 1 200 timmar (160 liter)

Vad kostar utrustningen.
Oljefilter motor: 148
Oljefilte hydraulik: 1 216
Inre luftfilter motor: 241
Yttre luftfilter motor: 489
Bakruta: 1 984
Hydraulpump: 12 743

Verkmästare: Delar i minst 30 år
Max Kvickström är försäljningschef för Lännen i Sverige men arbetar även med servicefrågor och har stor kunskap om maskinernas konstruktion. Till en av fördelarna med Lännens grävlastare hör att Lännen har som policy att tillhandahålla reservdelar i minst trettio år till sina maskiner.
När man köper en begagnad Lännen traktorgrävare anser Mats Kvickström att man ska kontrollera lederna i lastaren och grävaggregatet.
– Är det glapp i leder måste man byta bussningar och det tar lite tid och kostar en del pengar, säger Mats Kvickström.
Han berättar att det från mitten av nittiotalet kom expandersystem i grävaggregatets leder vilket innebär att man kan justera efterhand som det slits.
Vad gäller transmissionen ska man kontrollera så maskinen står stilla när den är i neutralläge.
– Om den rör sig är det ett läckage i hydrostaten.
Vidare bör man alltid kontrollera hydrauliken genom att mäta flöde och tryck. Ger inte pumparna vad de ska måste de bytas och det är dyrt.
Enligt Mats Kvickström är det aldrig något problem att köpa en begagnad Lännen som gått under 10 000 timmar, det är först där efter saker och ting börjar slitas.
– Vad gäller motorn är det sällan problem, det är en Sisu och de brukar hålla länge. Man bör ju kontrollera så den inte ryker när man provkör maskinen.

Ägaren: Törstig men smidig
Det anser Bo Levin om sin Lännen 740S.
Bo Levin driver en mindre jord- och skogsfastighet i Kyrkhult i nordvästra Blekine och har även en anställning vid sidan om. Han använder sin Lännen 740S till att bygga skogsvägar samt kör som entreprenör på externa jobb. Han tycker bra om sin traktorgrävare, framförallt för att den är så smidig.
– Grävaggregatet fungerar bäst. Vid lastararbeten kunde sikten varit bättre, säger han.
Bo Levin märker även att grävlastaren kan bli något ostabil när man använder frontskopan.
Vad gäller reparationer har det inte varit några stora problem, några hydraulventiler har hängt sig då och då men totalt sett anser Bo Levin det fungerar bra med Lännen eftersom det finns både reservdelar och service i landet.
– Det är lätt att få kontakt och bli hjälpt när det krånglar.
På minussidan vad gäller Lännen 740S nämner Bo Levin bränsleförbrukningen vid transport. Maskinen är törstig när den maler på i högt motorvarv.

Sikten är bra och grävaggregatet följsamt. Lännen 740S är en bra maskin att gräva med.

Bakrutan går att öppna om man vill tå bättre kontakt med det som är utanför. Som framgår av bilden finns det även rutor långt ner där bak vilket ger bra sikt när man arbetar nära maskinen.

Stolen är bekväm i Lännen 740S och det är gott om plats att vända runt i hytten.

Arbetsläge och bra sikt

Insteget är ganska smalt på den här maskinen och det första steget är ledbart. Bra när man kör emot, dåligt när man trampar på det.

Lännen 740S är en klassisk midjestyrd grävlastare med lika stora hjul runt om.

Hydraulanslutningarna mellan aggregat och traktor är i en prydlig rad.

Längst fram i högerpanelen sitter spakarna till lastaren.

Relaterade artiklar