En traktor för alla
Massey Ferguson 5S är en liten smidig maskin med 2 550 mm hjulbas och 5,5 meters vändradie. Den passar på de flesta lantbruk och kan vara både liten och stor traktor på gården, beroende på behoven.
Modellen 5S kom ut på marknaden år 2020 men de första maskinerna som registrerades i Sverige dök upp i maj i fjol. Under år 2021 har det sålts cirka 100 5S i landet och många av dem har frontlastare.
Det är inte så märkligt. Traktorn är perfekt för den typen av arbete med den kraftigt sluttande motorhuven som ger sikt ner mot lastarens redskap och som tillval finns ett stort takfönster så föraren även ser uppåt.
Traktorn får belastas till maximalt 9 500 kg och hanterar lastaren väl.
Testtraktorn är utrustad med en lastare som det står Massey Ferguson på och som är monterad i traktorfabriken, men det är svenska Ålö som gjort den.
Den lyfter drygt 4 meter högt och 2 100 kg. Den är inte med i priset i vidstående faktaruta och det samma gäller framaxelfjädring, frontlyft samt frontkraftuttag.
Massey Ferguson 5S finns i flera olika utförande för att passa alla kunder och den vi testar, Exclusive är den mest välutrustade.
Den har en automatisk semipowershift som heter Dyna-6. Den har fyra elhydrauliska grupper, sex powershiftsteg och kopplingsfri fram/back.
Den kan köras i manuellt eller automatiskt läge och i monitorn ställer man in i vilken växel traktorn ska starta och hur den ska växla, sen är det bara att lägga i fram eller back och trampa på gasen eller reglera farten med körspaken.
Fram/back kan växlas till vänster om ratten, i körspaken eller med knappar i joystick till frontlastaren.
Reglage och instrument är bra placerade och lätta att förstå.
Bak till höger finns knapp för trepunkt upp/ner och för det hydrauliska utskjutet till lyftdragkroken. Spaken för att låsa upp spärren till lyftdragkroken sitter också där men personligen föredrar jag ett lite större handtag uppe vid bakrutans underkant.
Lyftdragkroken syns från förarplats när den är maximalt utskjuten även marknära.
I körspaken finns knappar för att aktivera autostyrning, manövrera trepunkten bak samt två yttre dubbelverkande uttag. De andra två uttagen manövreras med vippor i högerkonsollen.
För den som vill ha en enklare traktor finns 5S med mekaniska spakar för yttre hydraulik.
Servicemässigt är det inte mycket att anmärka på. Till följd av den sluttande huven är det kompakt runt motorn men luckor på sidorna av kylarna medför att det går att få in ett tryckluftsmunstycke där för att blåsa rent.
Traktorn är bekväm att köra och toppfarten 44 km/h nås redan vid drygt 1 600 rpm på motorn. Det sparar bränsle samtidigt som det blir tystare i hytten.
I hytten finns förvaringsfack med kyla till vänster, passagerarsäte och ett litet fack bakom föraren. Bak till höger i hytten sitter alla säkringar under ett lock.
Massey Ferguson har valt att ha instrument bakom ratten, något som en del tillverkare nu går ifrån. Det är en smaksak vilket som är bäst.
Förarstolen vrider ganska bra åt höger och armstödet med alla reglage följer naturligtvis med. Det är en luftfjädrad stol som tillsammans med framaxelfjädring och mekanisk hyttfjädring ger en bekväm färd.
I fält är traktorn stark. Vi testkör den med en fyra meters Carrier som dras lätt. Även i transport och med frontlastare är betygen goda för Massey Ferguson 5S.145 Exclusive.
Massey Ferguson 5S.145 Exclusive
Motor: Fyrcylindrig AgcoPower på 4,4 liter och 107 kW (145 hk) maxeffekt och max vridmoment 550 Nm vid 1 500 rpm
Transmission: Semipowershift med koppingsfri fram/back
Däck: 480/65R28 fram och 600/65R38 bak
Bränsletank: 200 liter + 20 liter AdBlue
Lyftkapacitet: 6 000 kg
Max hydraulflöde: 110 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag
Vikt: 5 300 kg (utan vikter)
Vändradie: 5,5 m
Serviceintervall: Motoroljebyte 600 timmar (16 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (61 liter)
Kraftuttag: 540, 540E och 1 000 rpm
Pris: 1 249 720 kronor
Pris per hk: 8 618 kronor
Utrustning
Luftkonditionering std
Frontvikter, 12 x 55 kg: 18 480
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 71 090
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Femte dubbelverkande uttag: nej
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: std
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: 54 920
Hyttfjädring: std
Krypväxel: 22 890
Tre plus:
– Smidig att köra med kompakta mått
– Anpassad utrustning för alla kunder
– Lättkörd och lätt att förstå
Tre minus:
– Liten spak för lås till lyftdragkroken
– Samma olja till transmission och hydraulik
– Dålig märkning